The Depiction of Inner Consciousness in the Short Stories by Katherine Mansfield
Vyobrazení vnitřního vědomí v povídkách Katherine Mansfieldové
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71610Identifikátory
SIS: 133528
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nováková, Soňa
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
23. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Katherine Mansfieldová,Sigmund Freud,modernismus,povídka,ego a super ego,skupinová psychologie,narratologie,symbolismus,"Blaho","Zahradní slavnost","Předehra","V Zátoce","Moucha","Moderní manželství","Dcerušky nebožtíka pana plukovníka","Slečna Brillová"Klíčová slova (anglicky)
Katherine Mansfield,Sigmund Freud,modernism,the short story,ego and super ego,group psychology,narratology,symbolism,"Bliss","The Garden Party","Prelude","At the Bay","The Fly","Marriage a la Mode","Daughters of the Late Colonel","Miss Brill"práce Cílem této práce je analyzovat prostředky, kterými Katherine Mansfieldová zobrazuje myšlenkové pochody své hlavní postavy s použitím Freudovy teorie o egu a superegu. Konflikt mezi jedincem a společností je v této práci nahlížen jako rozpor mezi egem čili nezávislým vědomím jedince, které reaguje na vnější okolnosti a superegem ve smyslu zakořeněných vlivů rodiny a společenské třídy do které jedinec náleží. Chování a myšlenky hlavní postavy v povídce jsou rozpolcené mezi jednáním a myšlením vštěpovaným společností a okamžiky jasného vnímání, které jsou v této práci považovány za projev ega. Způsoby zobrazení ega a superega jsou analyzovány jak na úrovni jazyka a naratologie, tak na úrovni témat a událostí v samotných povídkách. Dále se práce zabývá rolí autorky a otázkou, zda a jakým způsobem se autorka projevuje ve svých povídkách a popřípadě ovlivňuje čtenáře. Dalším důležitým prvkem použitým k zobrazení myšlenkových pochodů postav jsou symboly (například aloe v "Předehře" ("Prelude"), hruška v "Blahu" ("Bliss"), kožešina ve "Slečně Brillové" ("Miss Brill") moucha v "Mouše" ("The Fly"), klobouk v "Zahradní slavnosti" ("The Garden Party") atd.). Pokusím se prokázat, že autorka je používá na jedné straně k tomu, aby upozornila čtenáře na jemné nuance hlavního konfliktu, kterých si postava...
Thesis abstract This thesis will discuss Katherine Mansfield's depiction of the consciousness of the focalizer character using Sigmund Freud's theory of the ego and the superego. The conflict between the society and the individual will be treated in terms of the opposition of the ego, which represents the individual consciousness of the character that reacts to present circumstances and the superego, which is the sum of influences of the family and the social class that the individual belongs in. The behaviour and thoughts of the main character of the story present a subtle conflict between the ways he or she had been conditioned to act and think and the moments of clarity, or epiphanies, which are treated in this thesis as a manifestation of the ego. The depiction of the influences of the ego and the superego will be analysed both on the level of language and narration and on the level of themes and events in the stories. The role of the author will also be looked into, focusing particularly on the question of whether she intervenes with the story or influences the reader in any way. Another important device used in the depiction of the characters' mind are symbols (such as the aloe in "Prelude", the pear tree in "Bliss", the fur in "Miss Brill", the fly in "The Fly", the hat in "The Garden Party" etc.). I...