Rozvoj čtenářské gramotnosti na 1.stupni ZŠ napříč vyučovacími předměty
Development of the reading literacy in the primary school across the subjects
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71365Identifiers
Study Information System: 131686
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Rychlíková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
gramotnost, čtenářská gramotnost, vyučovací předměty, porozumění textu, čtení, písemné instrukce, rozvoj čtenářské gramotnostiKeywords (English)
literacy, reading literacy, school subjects, understanding of the text, reading, written instructions, developmnet of the reading literacyVe své diplomové práci se věnuji rozvoji čtenářské gramotnosti na 1. stupni ZŠ napříč vyučovacími předměty. Cílem mé diplomové práce je hledat možnosti rozvoje čtenářské gramotnosti ve všech jednotlivých vyučovacích předmětech a napříč jimi a identifikovat, případně řešit překážky v tomto procesu. V jednotlivých kapitolách teoretické části tedy definuji hlavní pojmy gramotnost, čtenářská gramotnost, vyučovací předměty a čtení. Snažím se zde prezentovat čtenářskou gramotnost jako prostředek k pochopení různých souvislostí mezi obecnými jevy a jako vstup do různých vzdělávacích oborů. Uvádím zde jednotlivé konkrétní metody k rozvoji čtenářské gramotnosti. V praktické části se zabývám rozvojem čtenářské gramotnosti v jednotlivých vyučovacích předmětech a napříč jimi. Zaměřuji se především na vyučovací předměty český jazyk a literatura, matematika, člověk a jeho svět, výtvarná výchova a hudební výchova. Praktická část má dvě části. První část obsahuje zpracované odpovědi učitelů z dotazníkového šetření a druhá část obsahuje výsledky práce žáků z vyučovacího procesu. Praktická část mé diplomové práce přináší různé příklady z praxe k rozvoji čtenářské gramotnosti napříč vyučovacími předměty. Dále přináší možnosti rozvoje čtenářské gramotnosti v jednotlivých vyučovacích předmětech a možnosti, jak pomáhat...
In my thesis is focused on the development of the reading literacy to primary school across the curriculum. The aim of my thesis is to explore the possibilities of development of the reading literacy in all school subjects and across them and identify or solve the obstacles in the process. In the individual chapters of the theoretical part it defines the key terms literacy, reading literacy, school subjects and reading. I am trying to present reading literacy as a means to understand the various relationships between the general phenomena and as an input to various educational fields. It presents here the different methods specific to the development of the reading literacy. In the practical part deals with the development of the reading literacy across the curriculum and across them. The focus is mainly on subjects czech language and literature, mathematics, man and his world, art and music. The practical part consists of two parts. The first part contains processed responses of teachers from the survey and the second part contains the results of the work of pupils from the learning process. The practical part of my thesis provides a variety of examples from practice to the development of the reading literacy across the curriculum. Further, there are the possibilities of the development of the...