James Bond - tajný agent propagandy
James Bond - the secretagent of propaganda
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71137Identifikátory
SIS: 139297
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bednařík, Petr
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
27. 1. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Propaganda, persvazivní komunikace, studená válka, média, film, narativní struktura, James Bond, mýtus, stereotyp, interpretace, obsahová analýza;Klíčová slova (anglicky)
Propaganda, persuasive communication, Cold War, media, film, narrative structure, James Bond, myth, stereotype, interpretation, content analysis;Diplomová práce si klade za cíl prozkoumat prvky a projevy propagandy ve vybraných filmech ze série o agentu Jamesi Bondovi. Teoretická část se snaží definovat pojem propaganda především z hlediska mediálních a komunikačních studií a následně přibližuje pohledy různých autorů na způsoby a druhy šíření propagandistického persvazivního sdělení a jeho odhalení pomocí analýzy diskurzu. V práci je reflektován zejména pragmatický přístup autorů Jowetta a O'Donnellové, který je uváděn v komparaci s dalšími stěžejními přístupy. Teoretická část zároveň uvádí propagandu do kontextu doby, tedy období studené války a zmiňuje konkrétní případy jejího působení. Zároveň si práce všímá bondovek samotných, a to zejména pohledem na jejich narativ a jeho mytologickou a stereotypizující složku. V praktické části je jsou následně metodou interpretativní obsahové analýzy zkoumány filmové bondovky právě z této doby s cílem nalézt v nich popsané prvky protivýchodní propagandy, analyzovat jejich projevy a zodpovědět tak na dané výzkumné otázky.
This Master's thesis focuses on elements and manifestations of propaganda in selected films from the James Bond film series. The first part defines the scope of term "propaganda" from the point of view of communication and media studies. It also describes various authors' perspectives on different types and ways of propagandist persuasive message spread and how it can be revealed using discourse analysis. The thesis reflects especially the pragmatic approach of authors Jowett and O'Donnell and is compared to other cardinal approaches. The theoretical part also puts propaganda into context of time, i. e. the Cold War, and it mentions specific cases of its impact. The thesis deals with James Bond films as such, in particular with their narrative and its mythological and stereotypization constituent. James Bond films are examined, in the practical part, using content analysis. The aim is to detect described pro-eastern propaganda elements, analyse their manifestation and answer the research questions.