Kyborgové v reklamě na mobilní telefony
Cyborgs in Advertising on Mobile Phones
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71088Identifikátory
SIS: 148867
Kolekce
- Kvalifikační práce [6820]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kladný, Tomáš
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
13. 2. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
kyborg, reklama, sémiotika, extenze, těloKlíčová slova (anglicky)
cyborg, advertisements, semiotics, extension, bodyDiplomová práce se zaměřuje na zobrazení kyborgů v reklamě na mobilní telefony od Applu a Samsungu. Práce vychází z teoretického konceptu kyborga jako člověka v intimním a vzájemně závislém vztahu s technologií. Pojmu kyborga se práce věnuje od vzniku termínu po vývoj a zobrazení v umění, literatuře, filmu a odborných pracích z humanitních oborů. V rámci zkoumání kyborgů je využito několik poznámek od filozofů a historiků vědy jako je D. Haraway, K. Hayles, A. Clark, W. Mitchell. Jejich pojetí kyborga jako více psychické než fyzické propojení se stroji, odpovídá tezi práci, že s mobilními telefony se jedinec stává kyborgem. Telefon zde slouží jako intimní technologie a rozšíření mentálních i fyzických schopností lidí, splňující tak definici kyborga. K využití sémiotiky pro zkoumání lidí jako kyborgů posloužily práce o vizuální komunikaci, reklamě a sémiotice. Pomocí sémiotické analýzy je popsán vztah jedinců k technologii a jak vizuální a lingvistická stránka podporují metaforu kyborga na konkrétních příkladech. Záměr práce je obhájit představu lidí jako kyborgů a ukázat, jak je reklamy zobrazují a jaké mocenské pozice jsou vytvářeny v tomto ideologickém prostředí.
The thesis deals with representation of cyborgs in advertising on mobile phones from Apple and Samsung. The aim is to show how this theoretical concept - a cyborg as human in intimate relationship with technology - is depicted in advertising. The concept of the work deals with the origin of the term cyborg, its development and its display in art, literature, movies and in works in field of humanities. When examining cyborgs, we use notes from philosophers and science historians, D. Haraway, K. Hayles, A. Clark, W. Mitchell. Their concept of the cyborg is more about mental rather than physical connection to the machine. Here, the mobile phone is used as an extension of people's skills, mental and physical, even without having the device implanted into their body. It corresponds to the idea of human as a cyborg, because the phone as a technology and its user creates a single being, which is now part human part machine. For theoretical base, papers on visual communication, advertising and semiotics were used. This thesis intends to defend the idea of humans as cyborgs and to show how advertisements display relationship between humans and technology, and how new positions of power are created in this ideological environment.