Role autora v uměleckém díle podle Jana Mukařovského se zaměřením na film
The Role of an Author in a Work of Art Based on Jan Mukařovský Focused on a Film
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71076Identifikátory
SIS: 145549
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Michalovič, Peter
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Katedra elektronické kultury a sémiotiky
Datum obhajoby
12. 2. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Autor, film, herec, James Monaco, Jan Mukařovský, Jaroslav Vančát, Jerzy Plaževski, strukturalismus, umělecké dílo, vnímatelKlíčová slova (anglicky)
Author, film, actor, James Monaco, Jan Mukařovský, Jaroslav Vančát, Jerzy Plaževski, structuralism, work of art, interpreterVe své diplomové práci se zabývám rolí autora v uměleckém díle podle Jana Mukařovského se zaměřením na film. Nejprve popisuji Mukařovského pojetí uměleckého díla z pohledu strukturální estetiky. Mukařovský umělecké dílo považuje za autonomní znak, přičemž navazuje na koncepci znaku Ferdinanda de Saussura. Zároveň od něho přejímá dvojici pojmů langue a parole. V této práci vysvětluji Mukařovského základní pojmy estetická funkce, norma a hodnota. Rozebírám rozdíl mezi pojmy individuum a subjekt v umění a mezi pojmy záměrnost a nezáměrnost v umění. Popisuji Mukařovského pojetí autora uměleckého díla a porovnávám jej s dalšími autory, Umbertem Ecem, Rolandem Barthesem a Michelem Foucaultem. V práci charakterizuji historickou proměnu pojetí autora podle Mukařovského a přidávám i nové pojetí autora v kyberkultuře podle Pierra Lévyho. Dále ve své práci uvádím další autory, kteří se zabývají filmem jako druhem umění znakového charakteru. Konkrétně jimi jsou James Monaco a Jerzy Plaževski, které se nejprve pokusím propojit s myšlenkami Jana Mukařovského. Tito autoři mi slouží jako opora, protože Jan Mukařovský se konkrétně k roli autora ve filmu nevyjadřuje. Zaměřuji se na teorii víceúrovňového filmu Jaroslava Vančáta, který hovoří o třech rovinách filmu, na které se vždy podílí jiný autor. Zproblematizuji...
In my thesis, I focus on the role of an author in a work of art, and film in particular, based on Jan Mukařovský. Firstly, I describe Mukařovský's structuralist concept of an art work. Thus, following Ferdinand de Saussure's ideas, he views a work of art as an autonomous sign. At the same time, he uses de Saussure's terms langue and parole. In this text, I explain Mukařovský's terms of an aesthetic function, a norm and a value. I also examine the difference between an individual and a subject of art, and between intentionality and unintentionality. I compare Mukařovský's view of the author with other theorists, namely, Umberto Eco, Roland Barthes and Michael Foucault. Hence, I show historical changes within the concept of the author, and also explain Pierre Levy's cyber-cultural understanding of it. In addition, I discuss other authors, who bring together film arts and the interplay of signs. In particular, I introduce James Monaco and Jerzy Plaževski, and connect their thoughts with ideas of Mukařovský. These authors create a bridge between the concept of a film author and Mukařovský, who does not discuss this authorship in particular. The focus here is on Jaroslav Vančát's theory of a multi-layered film, examining three layers of film with different authors. Focusing on films with actual actors,...