dc.contributor.advisor | Borecký, Felix | |
dc.creator | Lavická, Kristýna | |
dc.date.accessioned | 2020-08-25T11:16:49Z | |
dc.date.available | 2020-08-25T11:16:49Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/71076 | |
dc.description.abstract | Ve své diplomové práci se zabývám rolí autora v uměleckém díle podle Jana Mukařovského se zaměřením na film. Nejprve popisuji Mukařovského pojetí uměleckého díla z pohledu strukturální estetiky. Mukařovský umělecké dílo považuje za autonomní znak, přičemž navazuje na koncepci znaku Ferdinanda de Saussura. Zároveň od něho přejímá dvojici pojmů langue a parole. V této práci vysvětluji Mukařovského základní pojmy estetická funkce, norma a hodnota. Rozebírám rozdíl mezi pojmy individuum a subjekt v umění a mezi pojmy záměrnost a nezáměrnost v umění. Popisuji Mukařovského pojetí autora uměleckého díla a porovnávám jej s dalšími autory, Umbertem Ecem, Rolandem Barthesem a Michelem Foucaultem. V práci charakterizuji historickou proměnu pojetí autora podle Mukařovského a přidávám i nové pojetí autora v kyberkultuře podle Pierra Lévyho. Dále ve své práci uvádím další autory, kteří se zabývají filmem jako druhem umění znakového charakteru. Konkrétně jimi jsou James Monaco a Jerzy Plaževski, které se nejprve pokusím propojit s myšlenkami Jana Mukařovského. Tito autoři mi slouží jako opora, protože Jan Mukařovský se konkrétně k roli autora ve filmu nevyjadřuje. Zaměřuji se na teorii víceúrovňového filmu Jaroslava Vančáta, který hovoří o třech rovinách filmu, na které se vždy podílí jiný autor. Zproblematizuji... | cs_CZ |
dc.description.abstract | In my thesis, I focus on the role of an author in a work of art, and film in particular, based on Jan Mukařovský. Firstly, I describe Mukařovský's structuralist concept of an art work. Thus, following Ferdinand de Saussure's ideas, he views a work of art as an autonomous sign. At the same time, he uses de Saussure's terms langue and parole. In this text, I explain Mukařovský's terms of an aesthetic function, a norm and a value. I also examine the difference between an individual and a subject of art, and between intentionality and unintentionality. I compare Mukařovský's view of the author with other theorists, namely, Umberto Eco, Roland Barthes and Michael Foucault. Hence, I show historical changes within the concept of the author, and also explain Pierre Levy's cyber-cultural understanding of it. In addition, I discuss other authors, who bring together film arts and the interplay of signs. In particular, I introduce James Monaco and Jerzy Plaževski, and connect their thoughts with ideas of Mukařovský. These authors create a bridge between the concept of a film author and Mukařovský, who does not discuss this authorship in particular. The focus here is on Jaroslav Vančát's theory of a multi-layered film, examining three layers of film with different authors. Focusing on films with actual actors,... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | Author | en_US |
dc.subject | film | en_US |
dc.subject | actor | en_US |
dc.subject | James Monaco | en_US |
dc.subject | Jan Mukařovský | en_US |
dc.subject | Jaroslav Vančát | en_US |
dc.subject | Jerzy Plaževski | en_US |
dc.subject | structuralism | en_US |
dc.subject | work of art | en_US |
dc.subject | interpreter | en_US |
dc.subject | Autor | cs_CZ |
dc.subject | film | cs_CZ |
dc.subject | herec | cs_CZ |
dc.subject | James Monaco | cs_CZ |
dc.subject | Jan Mukařovský | cs_CZ |
dc.subject | Jaroslav Vančát | cs_CZ |
dc.subject | Jerzy Plaževski | cs_CZ |
dc.subject | strukturalismus | cs_CZ |
dc.subject | umělecké dílo | cs_CZ |
dc.subject | vnímatel | cs_CZ |
dc.title | Role autora v uměleckém díle podle Jana Mukařovského se zaměřením na film | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2015 | |
dcterms.dateAccepted | 2015-02-12 | |
dc.description.department | Department of Electronic Culture and Semiotics | en_US |
dc.description.department | Katedra elektronické kultury a sémiotiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.identifier.repId | 145549 | |
dc.title.translated | The Role of an Author in a Work of Art Based on Jan Mukařovský Focused on a Film | en_US |
dc.contributor.referee | Michalovič, Peter | |
dc.identifier.aleph | 001938182 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Electronic Culture and Semiotics | en_US |
thesis.degree.discipline | Elektronická kultura a sémiotika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Mediální a komunikační studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | Media and Communications Studies | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Katedra elektronické kultury a sémiotiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Department of Electronic Culture and Semiotics | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Elektronická kultura a sémiotika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Electronic Culture and Semiotics | en_US |
uk.degree-program.cs | Mediální a komunikační studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Media and Communications Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Ve své diplomové práci se zabývám rolí autora v uměleckém díle podle Jana Mukařovského se zaměřením na film. Nejprve popisuji Mukařovského pojetí uměleckého díla z pohledu strukturální estetiky. Mukařovský umělecké dílo považuje za autonomní znak, přičemž navazuje na koncepci znaku Ferdinanda de Saussura. Zároveň od něho přejímá dvojici pojmů langue a parole. V této práci vysvětluji Mukařovského základní pojmy estetická funkce, norma a hodnota. Rozebírám rozdíl mezi pojmy individuum a subjekt v umění a mezi pojmy záměrnost a nezáměrnost v umění. Popisuji Mukařovského pojetí autora uměleckého díla a porovnávám jej s dalšími autory, Umbertem Ecem, Rolandem Barthesem a Michelem Foucaultem. V práci charakterizuji historickou proměnu pojetí autora podle Mukařovského a přidávám i nové pojetí autora v kyberkultuře podle Pierra Lévyho. Dále ve své práci uvádím další autory, kteří se zabývají filmem jako druhem umění znakového charakteru. Konkrétně jimi jsou James Monaco a Jerzy Plaževski, které se nejprve pokusím propojit s myšlenkami Jana Mukařovského. Tito autoři mi slouží jako opora, protože Jan Mukařovský se konkrétně k roli autora ve filmu nevyjadřuje. Zaměřuji se na teorii víceúrovňového filmu Jaroslava Vančáta, který hovoří o třech rovinách filmu, na které se vždy podílí jiný autor. Zproblematizuji... | cs_CZ |
uk.abstract.en | In my thesis, I focus on the role of an author in a work of art, and film in particular, based on Jan Mukařovský. Firstly, I describe Mukařovský's structuralist concept of an art work. Thus, following Ferdinand de Saussure's ideas, he views a work of art as an autonomous sign. At the same time, he uses de Saussure's terms langue and parole. In this text, I explain Mukařovský's terms of an aesthetic function, a norm and a value. I also examine the difference between an individual and a subject of art, and between intentionality and unintentionality. I compare Mukařovský's view of the author with other theorists, namely, Umberto Eco, Roland Barthes and Michael Foucault. Hence, I show historical changes within the concept of the author, and also explain Pierre Levy's cyber-cultural understanding of it. In addition, I discuss other authors, who bring together film arts and the interplay of signs. In particular, I introduce James Monaco and Jerzy Plaževski, and connect their thoughts with ideas of Mukařovský. These authors create a bridge between the concept of a film author and Mukařovský, who does not discuss this authorship in particular. The focus here is on Jaroslav Vančát's theory of a multi-layered film, examining three layers of film with different authors. Focusing on films with actual actors,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra elektronické kultury a sémiotiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990019381820106986 | |