Show simple item record

The Role of an Author in a Work of Art Based on Jan Mukařovský Focused on a Film
dc.contributor.advisorBorecký, Felix
dc.creatorLavická, Kristýna
dc.date.accessioned2020-08-25T11:16:49Z
dc.date.available2020-08-25T11:16:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/71076
dc.description.abstractVe své diplomové práci se zabývám rolí autora v uměleckém díle podle Jana Mukařovského se zaměřením na film. Nejprve popisuji Mukařovského pojetí uměleckého díla z pohledu strukturální estetiky. Mukařovský umělecké dílo považuje za autonomní znak, přičemž navazuje na koncepci znaku Ferdinanda de Saussura. Zároveň od něho přejímá dvojici pojmů langue a parole. V této práci vysvětluji Mukařovského základní pojmy estetická funkce, norma a hodnota. Rozebírám rozdíl mezi pojmy individuum a subjekt v umění a mezi pojmy záměrnost a nezáměrnost v umění. Popisuji Mukařovského pojetí autora uměleckého díla a porovnávám jej s dalšími autory, Umbertem Ecem, Rolandem Barthesem a Michelem Foucaultem. V práci charakterizuji historickou proměnu pojetí autora podle Mukařovského a přidávám i nové pojetí autora v kyberkultuře podle Pierra Lévyho. Dále ve své práci uvádím další autory, kteří se zabývají filmem jako druhem umění znakového charakteru. Konkrétně jimi jsou James Monaco a Jerzy Plaževski, které se nejprve pokusím propojit s myšlenkami Jana Mukařovského. Tito autoři mi slouží jako opora, protože Jan Mukařovský se konkrétně k roli autora ve filmu nevyjadřuje. Zaměřuji se na teorii víceúrovňového filmu Jaroslava Vančáta, který hovoří o třech rovinách filmu, na které se vždy podílí jiný autor. Zproblematizuji...cs_CZ
dc.description.abstractIn my thesis, I focus on the role of an author in a work of art, and film in particular, based on Jan Mukařovský. Firstly, I describe Mukařovský's structuralist concept of an art work. Thus, following Ferdinand de Saussure's ideas, he views a work of art as an autonomous sign. At the same time, he uses de Saussure's terms langue and parole. In this text, I explain Mukařovský's terms of an aesthetic function, a norm and a value. I also examine the difference between an individual and a subject of art, and between intentionality and unintentionality. I compare Mukařovský's view of the author with other theorists, namely, Umberto Eco, Roland Barthes and Michael Foucault. Hence, I show historical changes within the concept of the author, and also explain Pierre Levy's cyber-cultural understanding of it. In addition, I discuss other authors, who bring together film arts and the interplay of signs. In particular, I introduce James Monaco and Jerzy Plaževski, and connect their thoughts with ideas of Mukařovský. These authors create a bridge between the concept of a film author and Mukařovský, who does not discuss this authorship in particular. The focus here is on Jaroslav Vančát's theory of a multi-layered film, examining three layers of film with different authors. Focusing on films with actual actors,...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectAuthoren_US
dc.subjectfilmen_US
dc.subjectactoren_US
dc.subjectJames Monacoen_US
dc.subjectJan Mukařovskýen_US
dc.subjectJaroslav Vančáten_US
dc.subjectJerzy Plaževskien_US
dc.subjectstructuralismen_US
dc.subjectwork of arten_US
dc.subjectinterpreteren_US
dc.subjectAutorcs_CZ
dc.subjectfilmcs_CZ
dc.subjecthereccs_CZ
dc.subjectJames Monacocs_CZ
dc.subjectJan Mukařovskýcs_CZ
dc.subjectJaroslav Vančátcs_CZ
dc.subjectJerzy Plaževskics_CZ
dc.subjectstrukturalismuscs_CZ
dc.subjectumělecké dílocs_CZ
dc.subjectvnímatelcs_CZ
dc.titleRole autora v uměleckém díle podle Jana Mukařovského se zaměřením na filmcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-02-12
dc.description.departmentDepartment of Electronic Culture and Semioticsen_US
dc.description.departmentKatedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId145549
dc.title.translatedThe Role of an Author in a Work of Art Based on Jan Mukařovský Focused on a Filmen_US
dc.contributor.refereeMichalovič, Peter
dc.identifier.aleph001938182
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineElectronic Culture and Semioticsen_US
thesis.degree.disciplineElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Katedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Department of Electronic Culture and Semioticsen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
uk.degree-discipline.enElectronic Culture and Semioticsen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csVe své diplomové práci se zabývám rolí autora v uměleckém díle podle Jana Mukařovského se zaměřením na film. Nejprve popisuji Mukařovského pojetí uměleckého díla z pohledu strukturální estetiky. Mukařovský umělecké dílo považuje za autonomní znak, přičemž navazuje na koncepci znaku Ferdinanda de Saussura. Zároveň od něho přejímá dvojici pojmů langue a parole. V této práci vysvětluji Mukařovského základní pojmy estetická funkce, norma a hodnota. Rozebírám rozdíl mezi pojmy individuum a subjekt v umění a mezi pojmy záměrnost a nezáměrnost v umění. Popisuji Mukařovského pojetí autora uměleckého díla a porovnávám jej s dalšími autory, Umbertem Ecem, Rolandem Barthesem a Michelem Foucaultem. V práci charakterizuji historickou proměnu pojetí autora podle Mukařovského a přidávám i nové pojetí autora v kyberkultuře podle Pierra Lévyho. Dále ve své práci uvádím další autory, kteří se zabývají filmem jako druhem umění znakového charakteru. Konkrétně jimi jsou James Monaco a Jerzy Plaževski, které se nejprve pokusím propojit s myšlenkami Jana Mukařovského. Tito autoři mi slouží jako opora, protože Jan Mukařovský se konkrétně k roli autora ve filmu nevyjadřuje. Zaměřuji se na teorii víceúrovňového filmu Jaroslava Vančáta, který hovoří o třech rovinách filmu, na které se vždy podílí jiný autor. Zproblematizuji...cs_CZ
uk.abstract.enIn my thesis, I focus on the role of an author in a work of art, and film in particular, based on Jan Mukařovský. Firstly, I describe Mukařovský's structuralist concept of an art work. Thus, following Ferdinand de Saussure's ideas, he views a work of art as an autonomous sign. At the same time, he uses de Saussure's terms langue and parole. In this text, I explain Mukařovský's terms of an aesthetic function, a norm and a value. I also examine the difference between an individual and a subject of art, and between intentionality and unintentionality. I compare Mukařovský's view of the author with other theorists, namely, Umberto Eco, Roland Barthes and Michael Foucault. Hence, I show historical changes within the concept of the author, and also explain Pierre Levy's cyber-cultural understanding of it. In addition, I discuss other authors, who bring together film arts and the interplay of signs. In particular, I introduce James Monaco and Jerzy Plaževski, and connect their thoughts with ideas of Mukařovský. These authors create a bridge between the concept of a film author and Mukařovský, who does not discuss this authorship in particular. The focus here is on Jaroslav Vančát's theory of a multi-layered film, examining three layers of film with different authors. Focusing on films with actual actors,...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra elektronické kultury a sémiotikycs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990019381820106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV