Chrámy vědění osiřely: Intervenční úsilí představitelů protektorátní správy o zmírnění následků německé akce vůči českému vysokému školství na podzim roku 1939
Temples of knowledge had been orphaned: The interventional struggle which was led by representatives of protectorate administration in order to mitigate consequences of the German proceeding against Czech universities in autumn 1939
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70736Identifiers
Study Information System: 120640
Collections
- Kvalifikační práce [21747]
Author
Advisor
Referee
Zilynská, Blanka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Auxuliary Historical Sciences and Archive Studies - History
Department
Institute of Czech History
Date of defense
2. 2. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
17. listopad 1939, koordinační oddělení, koncentrační tábor, ministerstvo vnitra, předsednictvo ministerské rady, říšský protektor, státní tajemník, studenti, státní prezident, vysoké školyKeywords (English)
17th November, coordination department, concetration camp, interior ministry, presidium of cabinet, Reich Protektor, Secretary of State, students, State President, universitiesDiplomová práce se věnuje snaze protektorátní správy vypořádat se s následky německého zákroku ze 17. listopadu 1939, kdy v odvetě za předchozí demonstrace došlo k uzavření českých vysokých škol a zatčení a následné internaci více jak tisícovky jejich studentů v koncentračních táborech v Německu. Práce je rozdělena do čtyř hlavních kapitol. Prví pojednává stručně o příčinách, průběhu a bezprostředních následcích německé "Zvláštní akce 17. listopadu 1939." Náplní druhé pak je snaha dosáhnout propuštění a návratu studentů domů, realizovaná prostřednictvím intervenčních zákroků státního prezidenta Háchy a protektorátní vlády u představitelů okupačního režimu, dále zhodnocení jejich taktiky a úspěšnosti při těchto zákrocích. Předmětem další kapitoly je popis a rozebrání problémů, které uzavření vysokých škol doprovázely a s nimiž se byla protektorátní správa též nucena nějakým způsobem vypořádat. Jednalo se zejména o umístění studentů, kteří zůstali na svobodě, jimž však bylo pokračování ve vysokoškolských studiích znemožněno a jež se vláda prostřednictvím otevírání abiturientských kurzů a pomoci při hledání zaměstnání snažila uchránit před nebezpečím nuceného pracovního nasazení v Německu, dále o otázku případného studia na vysokých školách v Německu, promocí absolventů, pensionování vyučujících aj....
The diploma thesis concerns itself with a struggle of the administration of the Protectorate Bohemia and Moravia to deal with the consequences of the German action of 17th November, when as a revenge for previous demonstrations Czech universities in the Protectorate were closed and more than a thousand of their students were arrested and sent to concentration camps in Germany. The thesis is divided into 4 main chapters. The first one concerns itself concisely with reasons, course and immediate consequences of the German "Special action of 17th November 1939". The content of the second chapter is formed by an exposition of a struggle to achieve liberation of the jailed students and their comeback home that was realised by the interventions of the state president Hácha and the Protectorate government at the representatives of the occupation regime; and then an inquest of their tactics and its successfulness at these interventions. A topic of the next chapter is a description and an analysis of the problems accompanying the closure of Czech universities, with which the Protectorate government was also forced to deal. Among them there were for example a placement of the students, who were not jailed but prevented from continuing in their studies and whom the Protectorate government strove to protect...