Utilitarismus Jeremy Benthama a otázka individuálních práv
Bentham's Utilitarianism and Individual Rights
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70690Identifiers
Study Information System: 97669
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Bíba, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy - Political Science
Department
Institute of Political Science
Date of defense
5. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Bentham, Jeremy (1748-1832) - utilitarismus (klasický) - individuální práva - přirozená právaKeywords (English)
Bentham Jeremy (1748-1832), utilitarianism (classical) - individual rights - natural rightsCílem práce je vyjasnit, jaké postavení má pojem individuálních práv v rámci Benthamovy filosofie. Výklad postupuje ve dvou směrech. Nejprve je zkoumána Benthamova kritika pojmu přirozených práv. Podrobně je rozebrána a zhodnocena zejména Benthamova kritika deklarací přirozených práv, které byly vyhlášeny za Francouzské revoluce a které Bentham zásadně odmítl s tím, že se jedná o klamné a nebezpečné proklamace. Ve druhém kroku je ukázáno, nakolik v Benthamově vlastním filosofickém systému, založeném na principu užitečnosti, lze najít nějaké odůvodnění primátu individuálních práv před vměšováním politické moci. Klíčem tu je koncept bezpečnosti, respektive sekundární princip ochrany očekávání. Výklad objasňuje napětí mezi dvěma představami: Na jedné straně stojí liberální představa jedince, kterému má být umožněno sledovat své vlastní štěstí, na straně druhé je tu racionalistická představa zákonodárce, který přetváří celou společnost podle diktátu užitečnosti. Částečně můžeme sladit tyto představy, pokud nebudeme vnímat princip užitečnosti jako morální aritmetiku, kterou lze přímo vyřešit každý problém. Důležitou tezí této práce je, že základní logiku Benthamova utilitarismu limitují významné antropologické danosti a pragmatická omezení. Je zde tak místo i pro určitý respekt k jedinci.
The aim of this B. A. thesis is to clarify the status of individual rights within Bentham's philosophy. The exposition is divided into two main parts. Bentham's critique of natural rights is discussed in the first part. Especially, his critique of declarations of natural rights issued during the French revolution is carefully analysed and assessed. Bentham uncompromisingly rejected these declaration on the ground that they were false and dangerous. Subsequently is shown to what extent there can be justification of the primacy of individual rights in relation to interference of political authority in the whole context of Bentham's philosophical system, which is based on the principle of utility. The key concept here is that of expectation and secondary security-providing principle is particularly important. There are two contending conceptions. On the one hand we see liberal conception of individual pursuing her own happiness, on the other hand there is racionalistic idea of legislator who manipulate the whole society according to the dictate of utility. The gap could be filled if we did not understand the principle of utility as moral arithmetic capable of solving every problem. We can conclude that basic logic of Bentham's utilitarinism is limited by significant truths about human condition and...