Intertextovost v reklamě
Intertextuality in Advertising
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70674Identifiers
Study Information System: 106675
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Šebesta, Karel
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
8. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
reklama, intertextovost, intertextualita, transtextovost, mezitextové navazování, aluze, citát, parafráze, parodie, korpusKeywords (English)
Advertising, Intertextuality, Transtextuality, Allusion, Quotation, Paraphrase, Parody, CorpusTato bakalářská práce zkoumá intertextovost v reklamě. Teoretická část práce se zabývá vymezením základních pojmů, jako jsou reklama, intertextovost, transtextovost a prostředky mezitextového navazování. Důležitou součástí jsou také vybrané přístupy k intertextovosti v reklamě a jejich následné porovnání. Praktickou část tvoří návrh informačního systému pro práci s korpusem a následné představení vlastního korpusu, doplněného o komentáře a případně hodnocení. Tato část je završena analýzou korpusu, jež vede k formulování závěrů o tom, jak jsou zdrojové texty modifikovány a adaptovány. Tato bakalářská práce si klade za cíl: 1) zjistit, zda-li jsou reklamy založené na principu intertextovosti jevem častým, nebo méně častým, 2) zjistit, který prostředek mezitextového navazování se v reklamních textech nejčastěji uplatňuje, 3) povšimnout si, k jakému typu zdrojového textu se nejčastěji odkazuje, 4) navrhnout vhodný informační systém k ukládání, snadnému vyhledávání a komentování shromážděného materiálu.
This bachelor thesis examines the intertextuality in advertising. The theoretical part first of all defines the basic concepts, such as advertising, intertextuality and its types or transtextuality, and in addition includes selected approaches to intertextuality in advertising and their subsequent comparison. The practical part contains a design of an information system for working with a corpus and the introduction of the corpus itself, accompanied by comments and evaluation. The final section consists of an analysis of the corpus, which leads to the formulation of conclusions about how the source texts are modified and adapted. This thesis aims to: 1) find out how frequent is the advertisement based on the principle of intertextuality, 2) ascertain what means of intertextuality are the most utilized in advertising texts, 3) determine what type of source text is the most frequently referred, 4) design an appropriate information system to store, search easily and comment on the collected material.