Volný čas žáků 5. třídy základní školy. Na základě výzkumu na základní škole "X" v Pardubicích
Pupils' Leisure Time at the Age of Eleven
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70379Identifiers
Study Information System: 153931
Collections
- Kvalifikační práce [6713]
Author
Advisor
Referee
Šalanda, Bohuslav
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Historical Sociology
Department
Department of Historical Sociology
Date of defense
16. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
volný čas, dětiKeywords (English)
leisure time, childrenDiplomová práce "Volný čas žáků 5. třídy základní školy" pojednává o vnímání volného času samotnými žáky a dále se soustředí na zmapování oblasti volnočasových aktivit a faktorů, které volný čas žáků utvářejí (rodiče, škola, kamarádi apod.). K dosažení zvolených cílů bylo použito kvalitativní výzkumné strategie. S žáky byl vyplněn krátký úvodní etnologický dotazník týkající se volnočasových aktivit, dále byl s nimi proveden polostrukturovaný (hloubkový) rozhovor a data získaná od žáků byla následně doplněna a částečně ověřena pomocí provedeného nezúčastněného pozorování. Práce poskytuje vhled do dětských představ o volném čase, které se do jisté míry shodují s odbornými představami, v něčem jsou však s nimi v zásadním rozporu. Dále je v práci ukázáno, že o nedostatku pohybu dětí nelze hovořit s všeobecnou platností a že mnohými odmítané (nad)užívání počítačů neslouží dětem jen k hraní her, ale slouží dětem i jako prostředek komunikace s vrstevníky a jako zdroj nových informací.
Diploma thesis "Pupils' Leisure Time at the Age of Eleven" deals with pupils' reflection of their leisure time and it also focuses on surveying the field of leisure activities and the factors by which the pupils' leisure time is formed (parents, school, friends etc.). To achieve defined goals the qualitative research strategy was chosen. At first, pupils filled in a brief ethnological questionnaire focused on leisure activities, then they were asked questions during the semi- structured (in-depth) interview and after that acquired data were supplemented and partially verified through non-participant observation. The diploma thesis brings an insight into children's notions about leisure time, which is to some extent coincident with professional notions, however, in some aspects of the issue their point of view is completely different. Furthermore, the findings of the research point out that, generally, it is not possible to talk about the children's lack of interest in physical activity and that (ab)using of computers which is refused by many people does not serve only to play games but also as a means of communication with children's friends and as a source of new information.