Význam lidského faktoru ve zvládání kulturního šoku
The Importance of the Human Factor in Coping with Culture Shock
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70273Identifiers
Study Information System: 152363
Collections
- Kvalifikační práce [1559]
Author
Advisor
Referee
Šafránková, Pavla
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Pastoral and Social Work
Department
Jabok
Date of defense
24. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Sufficient
Tato práce pojednává o tom, co je to kulturní šok, jak jej lze překonat a jak ovlivňuje průběh kulturního šoku přítomnost nebo absence lidského faktoru. Práce se v teoretické části zabývá mimo otázku kulturního šoku také otázkami, co je kultura, co prožívá člověk, který se ocitne v nové neznámé kultuře, jaké jsou jeho emoce, jak se cítí. Dále práce pokračuje otázkami, jak lze člověka prožívajícího kulturní šok psychicky podpořit a pomoci jemu začlenit se do nové společnosti. Zabývá se v této souvislosti jak odborným, tak laickým poradenstvím, zejména vlastnostmi dobrého posluchače. Praktická část je pojata jako kvalitativní výzkum uskutečněný za pomoci polostandardizovaných otázek. Výzkum tvoří svědectví několika dívek, které kulturním šokem prošly. Formou rozhovoru dotazované popisují své prožívání po příjezdu do České republiky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis deals with culture shock, ways it can be overcome and how its process is affected by presence or absence of human factor. In addition to culture shock, the work is also concerned with questions on what is culture, what is the experience of persons finding themselves in a new unknown culture, what are their emotions, what they feel. The thesis further discusses ways to aid a person experiencing culture shock and help him/her integrate into the new society. It discusses both professional and lay counselling, especially the qualities of a good listener. The practical part is conceived as a qualitative research using semistandardized questions. The research consists of witness accounts of several girls that have experi-enced culture shock. In a dialogue the witnesses describe their experiences shortly after coming to Czech Republic. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)