Vliv médií na utváření komunikačních a jazykových kompetencí dětí ve škole
Media Influence on the Formation of Language and Communication Competencies of School Children
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/70181Identifiers
Study Information System: 137618
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
2. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Jazykový kód, psycholingvistika, osvojování jazyka, chápání pojmu, chápání významu slov, gramatická výbava, řečová podnětnost v rodině, vliv médií na společnost, média jako prostředek komunikace, vliv médií na jazykové a komunikační schopnosti dětí, dopad a prevence negativních vlivů na komunikační schopnosti dětíKeywords (English)
Language code, psycholinguistics, language acquisition, understanding of the term, understanding the meaning of words, grammatical equipment, language inspiring in family, media influence on society, media as a means of communication, media influence on language and communication skills of children, impact and prevention of adverse effects on communication skills of childrenPráce představuje problematiku médií ve spojitosti s jazykovými a komunikačními aspekty vývoje dětské řeči. Otázky mediální produkce jsou tak představeny nejen jako součást dnešního společensko kulturního prostředí, ale také jako významný faktor determinace dětské řeči, komunikace, kognitivních schopností a v neposlední řadě školní a pracovní úspěšnosti. Kritický náhled na problematiku šíření mediální technologie do běžného užívání dětí vyúsťuje v představení prevence možných negativních vlivů, kterými by média mohla na dětského uživatele působit.
This work should introduce media influence on child's speech development and language and communication skills of children. Issue of media production are presented not only as a part of social and cultural environment, but also as an important factor determining child's speech, communication, cognitive ability and success at school or work. A critical view on the media technology in common use by children leads to proposals of how to prevent any potential negative effects media could have on the child users.