Pieta v českém umění první poloviny 20. století.
Pietá in the Czech Art in the first half of the 20th Century.
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/69879/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69879Identifiers
Study Information System: 122888
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Rakušanová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
10. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
motiv piety, snímání z kříže, oplakávání Krista, 1. polovina 20. století, českoněmečtí umělci, malířství, náboženské motivy, Jan Autengruber, Endre Nemes, František Tichý, Bohuslav Reynek, Karel Černý, August Brömse, Maxim KopfKeywords (English)
Motif of Pietà, the Lamentation of Christ, the Descent from the Cross, First Half of the 20th Century, Czech-German artists, painting, religious motifs, Jan Autengruber, Endre Nemes, František Tichý, Bohuslav Reynek, Karel Černý, August Brömse, Maxim KopfPráce se zabývá motivem piety v malbě a grafice u českých a českoněmeckých umělců první poloviny dvacátého století. Zkoumá inspirace a vlivy dotýkající se nábožensky orientovaných děl této množiny malířů. Začátek shrnuje vývoj ikonografického motivu piety, jenž se osamostatnil postupnou proměnou námětů oplakávání Krista a snímání z kříže. Celá práce je rozdělena na dvě části. V první je pozornost věnována českým umělcům, v druhé pak českoněmeckým výtvarníkům pohybujícím se v českém uměleckém prostředí. Podkapitoly jsou rozčleněny a nazvány podle myšlenkové základny a podobnosti výrazu zahrnutých umělců. Na počátku století se pietou zabýval Rudolf Adámek ovlivněn dobovým symbolismem. Karel Holý posunul význam piety na vyjádření těžkého lidského údělu, stejně jako František Tichý ve svých kompozicích milosrdného Samaritána ne nepodobných gotickým sochám piet. Existencialistické myšlenky se objevily v tvorbě Jana Autengrubera. U Vojtěcha Tittelbacha se mísí existenciální úzkost s veselím cirkusových her. Téma piety se stalo aktuální zvláště v době válečných událostí. Karel Černý na ni reagoval několika obrazy plaček s monumentalizovanými figurami, které zvyšují sílu výrazu. Endre Nemes vtěloval své protiválečné metafory do metafyzických obrazů pražských madon, které skládal v arcimboldovském duchu z...
This thesis is concerned with the motif of Pietà in the painting and graphic by the Czech and Czech-German artists in the first half of the twentieth century. It explores the inpirations and influences of the religiously oriented pieces of this set of painters. At the beginning there is summarized the evolution of the iconographic motif of Pietà which was isolated from the motifs of the Lamentation of Christ and the Descent from the Cross. The thesis has two parts. First one focuses on the Czech artists and the second one on the Czech-German artists belonging to the Czech artistic scene in this period. The chapters are named after the intellectual basis and the similarity of expression of the included artists. In the early 20th century Rudolf Adámek was occupied by the motif of Pietà in the association with the contemporary symbolism. Karel Holý shifted the meaning of Pietà to the formulation of the hard human deal as well as František Tichý in his compositions od the Good Samaritan quite similar to the wooden gothic statues of Pietà. The existentialist ideas appeared in the work of Jan Autengruber. Vojtěch Tittelbach mixed the existentialist anxiety with the joyful circus performances. The theme of Pietà became actual in the wartime. Karel Černý responded with several paintings of Weepers with...