Zobrazit minimální záznam

Dream and painting in Czech art in 1930s
dc.contributor.advisorLahoda, Vojtěch
dc.creatorTocar, Sofia
dc.date.accessioned2017-05-27T11:12:50Z
dc.date.available2017-05-27T11:12:50Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/69857
dc.description.abstractBakalářská práce pod názvem "Sen a obraz v českém umění třicátých let 20. století" se zabývá vztahem snů k výtvarnému umění. Prostřednictvím zkoumání jednotlivých přístupů umělců k tomuto tématu a analyzováním jejich uměleckých děl odpovídá na otázku, do jaké míry a jakým způsobem může sen ovlivnit umění. Práce je zaměřená pouze na českou scénu, kde část umělců patřila k surrealistickému hnutí. Na rozdíl od francouzské scény nebylo pravidlem, že téma podvědomí ovlivňovalo jenom surrealisty. Popisované obrazy byly vytvořeny v technice malby, kresby, koláže a fotografie. Zachycují snové záznamy nebo jsou naplněné snovým ovzduším. První kapitola je teoretickým úvodem k zpracování motivu snu v umění a seznamuje s průlomovou prací Sigmunda Freuda Výklad snů z roku 1900, stejně jako s reakcemi dalších autorů na tuto publikaci. Druhá kapitola pojednává o snovém přeludu, jenž se objevuje na obrazech umělců, a je charakterizován jako objekt-fantom. Často se objevuje v dílech Jindřicha Štyrského jako hlavní motiv odkazující na dětské zážitky autora. Důležitým motivem je snová krajina typická pro Josefa Šímu a Františka Hudečka, stejně jako město, které je zachyceno na fotografiích Jindřicha Štyrského, Jaromíra Funkeho a Josefa Sudka. Další kapitola pojednává o vztahu nového media fotografie k surrealismu a o...cs_CZ
dc.description.abstractOne of the main goals of the thesis entitled Dreams and Painting in Czech Art in 1930s is to describe the relationship between dreams and fine arts. Through studding artists' approach to this topic and analyzing their works of art I want to explain in which way and to what degree dreams can influence art. The paper is focusing only on Czech artistic scene where some artists belonged to the Surrealist movement. As distinct from the French scene, in Czechoslovakia not only Surrealists were interested and inspirited by unconsciousness. The described pictures use various techniques of painting, drawing, collage and photography. The artists capture dreams' imagery or fill the painting with a dreamlike atmosphere. The first chapter is a theoretical introduction to the adaptation of dreams by art. It acquaints the reader with the groundbreaking work The Interpretation of Dreams (1900) written by Sigmund Freud. It also deals with the reaction other writers had to this publication. The second chapter deals with the illusions of dreams (the motif which is often repeated in Jindřich Štyrský's work and refers to his childhood) that is characterized as object-phantom. Another significant motif is the surrealistic dreamlike landscape typical for Josef Šíma and František Hudeček and the city landscape that is...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectsencs_CZ
dc.subjectčeské uměnícs_CZ
dc.subjecttřicátá létacs_CZ
dc.subjectsurrealismuscs_CZ
dc.subjectŠímacs_CZ
dc.subjectŠtyrskýcs_CZ
dc.subjectWachsmancs_CZ
dc.subjectdreamen_US
dc.subjectpictureen_US
dc.subjectsurrealismen_US
dc.subjectczech arten_US
dc.subject1930sen_US
dc.titleSen a obraz v českém umění třicátých let 20. stoletícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-10
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId122897
dc.title.translatedDream and painting in Czech art in 1930sen_US
dc.contributor.refereeRakušanová, Marie
dc.identifier.aleph001852035
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny uměnícs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Arten_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Arten_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csBakalářská práce pod názvem "Sen a obraz v českém umění třicátých let 20. století" se zabývá vztahem snů k výtvarnému umění. Prostřednictvím zkoumání jednotlivých přístupů umělců k tomuto tématu a analyzováním jejich uměleckých děl odpovídá na otázku, do jaké míry a jakým způsobem může sen ovlivnit umění. Práce je zaměřená pouze na českou scénu, kde část umělců patřila k surrealistickému hnutí. Na rozdíl od francouzské scény nebylo pravidlem, že téma podvědomí ovlivňovalo jenom surrealisty. Popisované obrazy byly vytvořeny v technice malby, kresby, koláže a fotografie. Zachycují snové záznamy nebo jsou naplněné snovým ovzduším. První kapitola je teoretickým úvodem k zpracování motivu snu v umění a seznamuje s průlomovou prací Sigmunda Freuda Výklad snů z roku 1900, stejně jako s reakcemi dalších autorů na tuto publikaci. Druhá kapitola pojednává o snovém přeludu, jenž se objevuje na obrazech umělců, a je charakterizován jako objekt-fantom. Často se objevuje v dílech Jindřicha Štyrského jako hlavní motiv odkazující na dětské zážitky autora. Důležitým motivem je snová krajina typická pro Josefa Šímu a Františka Hudečka, stejně jako město, které je zachyceno na fotografiích Jindřicha Štyrského, Jaromíra Funkeho a Josefa Sudka. Další kapitola pojednává o vztahu nového media fotografie k surrealismu a o...cs_CZ
uk.abstract.enOne of the main goals of the thesis entitled Dreams and Painting in Czech Art in 1930s is to describe the relationship between dreams and fine arts. Through studding artists' approach to this topic and analyzing their works of art I want to explain in which way and to what degree dreams can influence art. The paper is focusing only on Czech artistic scene where some artists belonged to the Surrealist movement. As distinct from the French scene, in Czechoslovakia not only Surrealists were interested and inspirited by unconsciousness. The described pictures use various techniques of painting, drawing, collage and photography. The artists capture dreams' imagery or fill the painting with a dreamlike atmosphere. The first chapter is a theoretical introduction to the adaptation of dreams by art. It acquaints the reader with the groundbreaking work The Interpretation of Dreams (1900) written by Sigmund Freud. It also deals with the reaction other writers had to this publication. The second chapter deals with the illusions of dreams (the motif which is often repeated in Jindřich Štyrský's work and refers to his childhood) that is characterized as object-phantom. Another significant motif is the surrealistic dreamlike landscape typical for Josef Šíma and František Hudeček and the city landscape that is...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.identifier.lisID990018520350106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV