Využití Historického atlasu měst ČR ve výuce geografie
Application of The Historical Atlas of Czech Towns in geography lessons
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69691Identifikátory
SIS: 143633
Kolekce
- Kvalifikační práce [20088]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fikarová, Veronika
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Biologie se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
16. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Dějepis, didaktický materiál, geografie, Historický atlas měst České republiky, Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, úkolyKlíčová slova (anglicky)
History, didactic material, geography, Historical Atlas of Czech Towns, Framework education program for grammar, tasksBakalářská práce vznikla s cílem vytvořit soubor úkolů s Historickým atlasem měst České republiky, a tím nastínit možnost začlenění historických map do výuky na gymnáziích. Byly definovány dílčí cíle, které přibližně odpovídají struktuře celé práce. Za pomoci dílčích cílů byl vytvořen soubor úkolů s Historickým atlasem Českého Krumlova a tím splněn hlavní cíl práce. Nejprve byl analyzován obsah Historických atlasů, nastíněny možnosti využití. Dále byly popsány didaktické materiály, které atlasy obsahují a možnosti práce s nimi. Za pomoci odborné literatury byly popsány obecné okruhy dovedností, které rozvíjí kompetenci k řešení problémů a měly by být využity při řešení úkolů. Za účelem vytvoření úkolů byl analyzován Rámcový vzdělávací program pro gymnázia a z něj vybrány očekávané výstupy, které by mohl Historický atlas rozvíjet. Za pomoci zjištěných informací byl vytvořen soubor úkolů, které rozvíjí vybrané očekávané výstupy z Rámcového vzdělávacího programu. Soubor úkolů má mezioborový charakter se začleněním geografie a dějepisu.
This Bachelor thesis was created for the purpose of producing a set of tasks with the historical atlase of Czech towns which would outline the possibility of incorporating historical maps into teaching methods at secondary schools. There were defined certain sub-goals that approximately correspond to the structure of the whole study. With their assistance, a set of tasks with the Historical Atlas of Cesky Krumlov was created and the primary aim of the work was thus completed. At first, the content of the historical atlases was analyzed and the possibilities of their utilization were outlined. The didactic material contained in the atlases was described as well as the opportunities of using it. Using the secondary literature, there were outlined general areas of the skills, which develop the solving problems competences and which ought to be used while addressing the tasks. In order to create these tasks, the Framework educational programme for secondary schools was analyzed together with some of its expected outcomes, which might develop the historical atlas. With the help of the information gathered a set of tasks, which develop the selection of the expected outcomes of the Framework educational programme, was produced. This set of tasks is of interdisciplinary character that includes both...