Analýza záškoláctví v regionu Ústí nad Labem z hlediska sociálně pedagogického
The Analysis of truancy in the region Ústí nad Labem in terms of socio-pedagogical
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69460Identifiers
Study Information System: 127108
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Vincejová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
16. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
školní prostředí, prevence, rodina, vrstevnická skupina, záškoláctví, sociální pedagogikaKeywords (English)
school environment, prevention, family, peer group, truancy, social PedagogyDiplomová práce pojednává o problematice záškoláctví u žáků základních škol v regionu Ústí nad Labem z hlediska sociálně pedagogického. Teoretickou část práce tvoří osm kapitol. V úvodu jsou uvedeny definice sociální pedagogiky, školy, povinné školní docházky a záškoláctví. Poté je popsáno dělení, příčiny a faktory ovlivňující záškoláctví. Práce se dále zabývá školním prostředím, rodinným prostředím, vrstevnickými skupinami, oblastí prevence a způsoby řešení záškoláctví. V praktické části práce jsou uvedeny kazuistiky deseti rodin s dětmi, u kterých bylo záškoláctví řešeno. Analýza kazuistik byla zaměřena na zjištění faktorů v rodině na záškoláctví, obvyklý způsob řešení záškoláctví v Ústí nad Labem, úspěšnost intervencí a současný stav. Následně bylo vypracováno doporučení pro praxi.
This diploma thesis discusses the issue of truancy of the primary schools' pupils in the region Ústí nad Labem from the socio-pedagogical point of view. The theoretical part is divided into eight chapters. In the introduction, there are definitions of social pedagogy, schools, compulsory school attendance and truancy. After this, thesis describes division, causes and factors which influence truancy. The thesis also discusses the school environment, family environment, peer groups, prevention and ways of dealing with truancy. In practical part, there are case studies of ten families presented in which their children dealt with truancy. The analysis of case studies is focused on identifying some factors in the families that influenced the truancy and the common way how to deal with it in Ústí nad Labem, the success of interventions and present situation. Subsequently, recommendations for practice were made.