Identifikace a rozvoj nadání u dětí předškolního a školního věku
Identification and development of talent in preschool and school age
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69316Identifikátory
SIS: 100140
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hájková, Vanda
Bartoňová, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
31. 10. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
disertační práce NÁZEV: Identifikace a rozvoj nadání u dětí předškolního a školního věku AUTOR: Iva Klugová KATEDRA Katedra speciální pedagogiky ŠKOLITEL: Doc. PaedDr. Petr Franiok, CSc. ABSTRAKT: V našem výzkumu jsme se pokusili stanovit jistá kritéria, která zkvalitňují primární identifikační proces v mateřské i základní škole. Jedná se o velmi rozsáhlé působení, které vyžaduje spolupráci všech školních subjektů, rodičů, klinických psychologů apod. Z tohoto důvodu i k řešení výzkumné části sloužilo několik úhlů pohledů. Jedním z nich bylo dotazníkové šetření určené pedagogům a rodičům v mateřské a základní škole v Moravskoslezském kraji. Toto dotazníkové šetření vykázalo velkou vypovídací hodnotu a je možné ho po pilotním ověření považovat za vhodný identifikační nástroj, který by na školách mohli používat speciální pedagogové pro identifikaci nadání žáků přímo na školách. V oblasti přímých identifikačních nástrojů ve sféře logicko-analytických schopností jsme se zaměřili na využití metody testování Ravenovými maticemi. Vzhledem k tomu, že skupina mimořádně nadaných žáků je v České republice legislativně podpořena až od roku 2005, s nástupem účinnosti školského zákona č. 561/2005 Sb., nejsou pro speciální pedagogy vyvinuty žádné speciální testy k diagnostice nadání. Tyto snahy se sporadicky...
Dissertation Abstract TITLE: Identification and development of talent in preschool and school-age AUTHOR: Iva Klugová DEPARTMENT: Department of Special Education SUPERVISOR: Doc. PaedDr. Petr Franiok, CSc. ABSTRACT: We tried in our research to establish certain criteria that improve the quality of primary identification process in nursery and elementary schools. It is a very extensive proposal that requires cooperation of all school subjects, parents, clinical psychologists, etc. For this reason, several different perspectives were used in the research section of this dissertation. One of them was a questionnaire survey for teachers and parents in a nursery and a primary school in the Moravian-Silesian Region. This questionnaire survey showed a high informative value and after a successful pilot verification it can be considered an appropriate identification tool that can be used by special education teachers to identify giftedness directly in schools. As to direct identification tools in the realm of logical and analytical capabilities, we focused on testing with Raven's matrices. Because exceptionally gifted pupils in the Czech Republic have been legally supported only since 2005 (when the Education Act No. 561/2005 came into effect), there are no tests for identifying giftedness available to special...