Ideál sabi a pomíjivost v díle Tanizakiho Džun'ičiróa
Aesthetic Ideal sabi and Evanescence in Tanizaki Jun'ichiro's Work
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69257Identifiers
Study Information System: 138230
Collections
- Kvalifikační práce [21501]
Author
Advisor
Referee
Weber, Michael
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Japanese Studies
Department
Institute of East Asian Studies
Date of defense
3. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Tanizaki Džun'ičiró, sabi, pomíjivost, literaturaKeywords (English)
Tanizaki Jun'ichiro, sabi, evanescence, literatureTato práce popisuje způsob, jakým Tanizaki Džun'ičiró ve svém literárním díle vyjadřuje estetický ideál sabi a fenomén pomíjivosti a jaké prostředky k jejich vyjádření používá. Po krátkém představení ideálu sabi a pomíjivosti v kontextu japonské estetické tradice a stručném autorově životopisu rozebírám vybraná Tanizakiho díla. Do bakalářské práce jsem zařadila rozbor děl Sestry Makiokovy, Klíč, Deník bláznivého starce, Chvála stínů a tří povídek (Tetování, Požaté rákosí, Vyprávění slepce). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This work describes the way in which Tanizaki Jun'ichiro expresses the aesthetic ideal sabi and the phenomenon of evanescence in his literary work, as well as the means used for this expression. After a short introduction of sabi and evanescence in the context of Japanese aesthetic tradition and a brief author's biography follows an analysis of selected Tanizaki's works. In my thesis I included the analysis of The Makioka Sisters, The Key, Diary of a Mad Old Man, In Praise of Shadows and three short stories (The Tattooer, The Reed Cutter, A Blind Man's Tale). Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)