Obraz islámu v polských a českých mediích
Image of Islam in Polish and Czech Mass Media
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69120Identifikátory
SIS: 124824
Kolekce
- Kvalifikační práce [23201]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ťupek, Pavel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Středoevropská studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra středoevropských studií
Datum obhajoby
18. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Islám, muslimové, Korán, mediální obraz, médiaKlíčová slova (anglicky)
Islam, Muslims, Koran, Image in the Media, mass mediaTato diplomová práce se zabývá analýzou mediálního obrazu islámu v českém a polském tisku v rozmezí let 2009 až 2012. Jejím cílem je zjistit, do jaké míry je daná tématika přítomna v mediálním diskursu obou zemí, a dále popsat a rekonstruovat obrazu islámu v polských a českých médiích. Práce se skládá ze dvou částí: teoretické a praktické. Teoretická část se v první řadě věnuje obecné charakteristice islámu a dějinám přítomnosti muslimů v Polsku a České republice. Autorka zde zachycuje současné postavení muslimů v těchto zemích a také vnitřní fungování obou místních komunit. Největší důraz je kladen na informace o jejich kulturním a náboženském životě. Druhý oddíl teoretické části popisuje tzv. kritickou analýzu diskursu (KAD), tedy metodu, kterou autorka aplikuje v praktické části práce. Pomocí KAD jsou zde analyzovány vybrané články ze sedmi polských (Gazeta Wyborcza, Gazeta Polska, Rzeczpospolita, Newsweek Polska, PCh24.pl, Zwierciadlo.pl, Wprost.pl) a šesti českých (iDNES.cz, iHNed.cz, Reflex.cz, Novinky.cz, Lidovky.cz, Denik.cz) internetových periodik. V závěru práce jsou shrnuty výsledky realizované analýzy. Klíčová slova: mediální obraz, kritická analýza diskursu (KAD), islám, česká média, polská média
My thesis is concerned with the representation of Islam in the Czech and Polish press between the years 2009-2012. The purpose of this work is efforts to describe and reconstruct the image of Islam in the Polish and Czech media, and also determine the extent which is given this topic in the media discourse in both countries. This thesis consists of two parts: theoretical and analytical. The theoretical part is mainly concerned with the general characteristics of Islam and the history of Muslim population in Poland and Czech Republic. My aim here is to give an idea of the current position of Muslims in these countries and of the ways they build up and maintain their local communities. I focus on the cultural and religious dimensions of their daily conduct. The remaining section of the theoretical part introduces the Critical Discourse Analysis, the method of analysis I intend to use in the analytical part of the thesis. The analyzed texts consist of the articles published in seven Polish periodicals -Gazeta Wyborcza, Gazeta Polska, Rzeczpospolita, Newsweek Polska, PCh24.pl, Zwierciadlo.pl, Wprost.pland in six Czech internet journals - iDNES.cz, iHNed.cz, Reflex.cz, Novinky.cz, Lidovky.cz, Denik.cz. I will summarize these findings in the final chapter. Key words Image in the media, Critical...