Komunikace učitelů ve středních školách pro sluchově postižené v ČR
The Communication of Teachers in the Secondary Schools for Hearing impaired in Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/69092Identifiers
Study Information System: 109383
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Zbořilová, Radka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Deaf Studies
Department
Institut of Deaf Studies
Date of defense
19. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Komunikace ve škole, střední škola pro sluchově postižené, žáci se sluchovým postižením, (prelingválně) neslyšící žáci, učitel, tlumočník, mluvená čeština, psaná čeština, český znakový jazykKeywords (English)
communication at the school, secondary school for students with hearing disabilities, pupils with hearing disability, prelingual deaf, teacher, interpreter, spoken Czech, writen Czech, Czech sign languageDiplomová práce se zabývá pedagogickou interakcí učitelů ve středních školách pro sluchově postižené v České republice. Důraz je kladen na vzorce jejich jazykového chování a motivovanost výběru jazykových prostředků při výuce dějepisu. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se vedle přehledu relevantní odborné terminologie v domácí a zahraniční literatuře věnuje i srovnání komunikačních metod a strategií v učební interakci. Nechybí shrnutí dosavadního poznání a krátký vhled do vývoje pedagogické komunikace ve školách pro sluchově postižené. V praktické části je popsán průběh a výsledky kvalitativní výzkumné sondy a to za použití empirických kognitivních metod. Ve třech středních školách pro sluchově postižené proběhl náhled v hodinách dějepisu, z nichž byl pořízen videozáznam. Vzhledem ke zvolenému modelu výzkumu a jeho cílům nebyla hodnocena obsahová stránka výuky, nýbrž jen forma komunikace pedagoga. K upřesnění interpretace získaných dat přispěl i následný rozhovor s každým učitelem o motivovanosti jeho jazykového chování. Zvláštní pozornost je zde věnována především problematice porozumění výkladu - jaký jazykový rejstřík pedagog používá, aby mu porozumělo co nejvíce studentů ve třídě. Výsledkem výzkumu je přehled jazykového chování všech tří sledovaných učitelů dějepisu. Ten sice...
This diploma thesis deals, in a broader sense, with classroom interaction betwen students and history teachers at secondary schools for hearing impaired in the Czech Republic. In a narrower sense, it examines a pattern of teacher's language behaviour and his/her motivation when choosing relevant language means during his/her history classes. The work consists of two parts - theoretical specialized background, and practical research. The theoretical part gives an overview of the relevant specialized terminology used in the Czech Republic and abroad, as well as a short insight into the development of classroom interaction between a student and a teacher at special schools and pays attention to the developmental linguo-didactic aspects in the Czech schools for hearing impaired. The practical part uses qualitative research as a means of a research method. I have observed and filmed history classes at three secondary schools for hearing impaired. As my research interests laid within the above mentioned research technique, I did not assess teaching methodology of the teachers. I focused mainly on the form of teacher's communication. Apart from class observation and filming, I also carried out an after-class interview with each teacher about his/her motivation for the choice of language behaviour. Special...