Zobrazit minimální záznam

Evolution and Form of the three-aisle hall type layout in Bohemian sacral architecture to the mid-15th century
dc.contributor.advisorRoyt, Jan
dc.creatorBeránek, Jan
dc.date.accessioned2018-10-29T18:49:18Z
dc.date.available2018-10-29T18:49:18Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/68908
dc.description.abstractVývoj a podoba trojlodního síňového prostoru sakrální architektury Čech do poloviny 15. století Síňový kostel, dvou-, tří- nebo výjimečně vícelodní, v němčině označovaný jako "Hallenkirche", je obvykle definován jako typ, jehož lodě jsou oproti bazilice shodné nebo skoro shodné výšky. Při takovém uspořádání je střední loď osvětlena nepřímo, neboť se zde neuplatňují bazilikální okna. Variantami nebo přechodnými prostorovými typy jsou pak pseudosíně, variantně označované také jako pseudobaziliky, případně jako pseudosíně (v německé terminologii Staffelhalle, resp. Stufenhalle), které se od ideálního typu odlišují převýšenou střední lodí, která však nemá zmíněné přímé osvětlení. V zásadě však jde o myšlenkový konstrukt dějin umění, jenž vychází z úsilí taxativně roztřídit uměleckohistorický materiál. Různorodost středověké architektury však zřetelně dokládá, že nelze vést ostrou a jednoznačnou hranici mezi bazilikálním a síňovým prostorovým typem, stejně jako je problematické na vyšší úrovni třídění jednoznačné odlišení mezi longitudinálními a centrálními útvary. S tím se pojí rovněž otázka významové podstaty toho kterého řešení a ještě složitější otázka intence volby. Síňový typ je rozšířen v podstatě po celém území středověké Evropy od románského období až do sklonku středověku. Nejoblíbenější a...cs_CZ
dc.description.abstractEvolution and form of the three-aisle hall type layout in Bohemian sacral architecture to the mid-15th century The hall church with two, three and rarely more aisles in German described as "Hallenkirche" is usually defined as having the aisles of the same or almost the same height as opposed to the basilica. With this type of organization the main nave is lit only indirectly because there is no space for basilica type windows. Other variants or transitional types are pseudohalls, sometimes also called pseudobasilicas (in German terminology Staffenhalle and Stufenhalle), which differ from the main type by having an elevated nave without the aforementioned direct light sources. These distinctions stem from a thought construct of art history which strives for strict taxonomy in their source material. The diversity of medieval architecture nevertheless proves that there is cannot be drawn a clear and decisive line between the basilical and hall type layouts, just as the distinction between the longitudinal and central floor plans. This is connected to the cultural semantics of the different types and the even more complicated question of the intentions of the choice. The hall type is spread all across medieval Europe from the Romanesque era to the end of the Middle Ages. This type of architecture was...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectthree-aisle hall type layouten_US
dc.subjectsacral architectureen_US
dc.subjectMiddle Agesen_US
dc.subjectsíňová trojlodícs_CZ
dc.subjectsakrální architekturacs_CZ
dc.subjectstředověkcs_CZ
dc.titleVývoj a podoba trojlodního síňového prostoru sakrální architektury Čech do poloviny 15. stoletícs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-29
dc.description.departmentInstitute of Art Historyen_US
dc.description.departmentÚstav pro dějiny uměnícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId101740
dc.title.translatedEvolution and Form of the three-aisle hall type layout in Bohemian sacral architecture to the mid-15th centuryen_US
dc.contributor.refereeMacek, Petr
dc.contributor.refereeBenešovská, Klára
dc.identifier.aleph001856632
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory and Visual Artsen_US
thesis.degree.disciplineDějiny výtvarného uměnícs_CZ
thesis.degree.programTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Art Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny výtvarného uměnícs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory and Visual Artsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Arts and Cultureen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csVývoj a podoba trojlodního síňového prostoru sakrální architektury Čech do poloviny 15. století Síňový kostel, dvou-, tří- nebo výjimečně vícelodní, v němčině označovaný jako "Hallenkirche", je obvykle definován jako typ, jehož lodě jsou oproti bazilice shodné nebo skoro shodné výšky. Při takovém uspořádání je střední loď osvětlena nepřímo, neboť se zde neuplatňují bazilikální okna. Variantami nebo přechodnými prostorovými typy jsou pak pseudosíně, variantně označované také jako pseudobaziliky, případně jako pseudosíně (v německé terminologii Staffelhalle, resp. Stufenhalle), které se od ideálního typu odlišují převýšenou střední lodí, která však nemá zmíněné přímé osvětlení. V zásadě však jde o myšlenkový konstrukt dějin umění, jenž vychází z úsilí taxativně roztřídit uměleckohistorický materiál. Různorodost středověké architektury však zřetelně dokládá, že nelze vést ostrou a jednoznačnou hranici mezi bazilikálním a síňovým prostorovým typem, stejně jako je problematické na vyšší úrovni třídění jednoznačné odlišení mezi longitudinálními a centrálními útvary. S tím se pojí rovněž otázka významové podstaty toho kterého řešení a ještě složitější otázka intence volby. Síňový typ je rozšířen v podstatě po celém území středověké Evropy od románského období až do sklonku středověku. Nejoblíbenější a...cs_CZ
uk.abstract.enEvolution and form of the three-aisle hall type layout in Bohemian sacral architecture to the mid-15th century The hall church with two, three and rarely more aisles in German described as "Hallenkirche" is usually defined as having the aisles of the same or almost the same height as opposed to the basilica. With this type of organization the main nave is lit only indirectly because there is no space for basilica type windows. Other variants or transitional types are pseudohalls, sometimes also called pseudobasilicas (in German terminology Staffenhalle and Stufenhalle), which differ from the main type by having an elevated nave without the aforementioned direct light sources. These distinctions stem from a thought construct of art history which strives for strict taxonomy in their source material. The diversity of medieval architecture nevertheless proves that there is cannot be drawn a clear and decisive line between the basilical and hall type layouts, just as the distinction between the longitudinal and central floor plans. This is connected to the cultural semantics of the different types and the even more complicated question of the intentions of the choice. The hall type is spread all across medieval Europe from the Romanesque era to the end of the Middle Ages. This type of architecture was...en_US
uk.file-availabilityP
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav pro dějiny uměnícs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990018566320106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV