Úloha liniových vedoucích pracovníků v systému interní komunikace v organizaci
The role of managers in the system of internal communication in company
diploma thesis (DEFENDED)

Reason for restricted acccess:
The annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/68229Identifiers
Study Information System: 92914
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Reichel, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
24. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
interní komunikace, ústní formální komunikace, role vedoucího pracovníka, funkce vedoucího pracovníka, liniový vedoucí pracovník, porada, celofiremní konference, telekonferenceKeywords (English)
communication, formal oral communication, manager's role, manager's function, line manager, meeting, company-wide conference, teleconferenceDiplomová práce se zabývá problematikou komunikace v kontextu fungování pracovní organizace. Vysvětluje rozdělení komunikace na externí a interní. Pozornost je více zaměřena na interní komunikaci, její formy a prostředky. Dále jsou identifikovány funkce a role liniového vedoucího pracovníka v hierarchii organizace a také specifika jeho působení v oblasti interní komunikace. Současně zdůrazňuje úlohu liniového vedoucího pracovníka při využívání prostředků ústní formální komunikace v organizaci, kterými jsou porada oddělení, celofiremní konference a telekonference. Empirické šetření této práce se zaměřuje na úlohu liniového vedoucího pracovníka při poradách, celofiremní konferenci a telekonferenci v konkrétní obchodní společnosti. Polostrukturované rozhovory s liniovými vedoucími pracovníky a dotazníkové šetření s podřízenými pracovníky poskytují náhled a hodnocení úlohy liniového vedoucího pracovníka při zmíněných formálních setkáních v této společnosti.
The thesis deals with the issues of communication in the context of organization functioning. It explains the distinction between external and internal communication. The focus is on the internal communication, its types and means. Further we identify the competencies and roles of the line manager in the hierarchy of an organization and also the specific features of his performance in the area of internal communication. At the same time, we stress the role of the line manager in using the means of formal oral communication, such as a department meeting, a company-wide conference and a teleconference. The empirical analysis of the thesis focuses on the role of line managers at meetings, company-wide conferences and teleconferences in a particular company. Semi- structured interviews with line managers and enquiry questionnaires among subordinate employees offer an insight and assessment of the role of the line manager at the above mentioned formal meetings in this company.