Zobrazit minimální záznam

Effects of pattern, size and background contrast of prey on discrimination learning in avian predators
dc.contributor.advisorExnerová, Alice
dc.creatorKuncová, Aneta
dc.date.accessioned2017-05-27T05:16:16Z
dc.date.available2017-05-27T05:16:16Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/68026
dc.description.abstractTématem předložené diplomové práce byl vliv vzoru, velikosti a kontrastu kořisti vůči podkladu na diskriminační učení ptačích predátorů. Cílem práce bylo zjistit vliv vybraných komponent výstražného zbarvení na averzivní diskriminační učení ptačích predátorů různého věku a pohlaví. Jako modelový druh byla vybrána sýkora koňadra (Parus major). Porovnávána byla odchovaná ptáčata s odchycenými dospělými ptáky různého věku a pohlaví. Experimenty probíhaly v pokusné kleci s jednostranným zrcadlovým sklem a bylo využito experimentálního designu simultánního předložení dvou variant kořisti, pozitivní a negativní, lišící se v jednom prvku zbarvení (pattern, velikost, kontrast s pozadím). Rozdíl ve schopnosti averzivního diskriminačního učení byl zaznamenán pouze mezi odchycenými dospělými ptáky a odchovanými ptáčaty. Lepších výsledků dosahovali odchycení dospělí ptáci. Pohlaví ani věk odchycených dospělých ptáků neměl na averzivní diskriminační učení vliv. Jedinou statisticky významnou komponentou zbarvení, podle které si ptáci dokázali diskriminační úlohu zapamatovat, byl pattern. Klíčová slova: averzivní učení, nejedlá kořist, vzor, velikost, pozadí, kontrastcs_CZ
dc.description.abstractThe topic of this master thesis was the effects of pattern, size and background contrast of prey on discrimination learning of avian predators. The aim of this study was to investigate the influence of selected components of warning coloration on aversive discrimination learning of avian predators of different age and sex. The choosen model organism was the Great tit (Parus major). The comparision was done between hand-reared naïve birds and wild-caught adults of different age and sex. The experiment was taking place in the experimental cage with one way mirror. The experiment used a design of simultaneous task with two pray which differed in one component of the coloration (pattern, size and background kontrast). The differencies in the ability of discrimination learning was found just between hand-rared naïve birds and wild-caught adults. Better results were shown by the wild-caught adults. The ability of discrimination learning of wild-caught adults was not influenced by the age and sex. Pattern was the only significant component of the warning coloration due to which the birds were able to memorise the discrimination task. Key words: avoidance learning, unpalatable prey, pattern, size, background, contrasten_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.subjectaverzivní učenícs_CZ
dc.subjectnejedlá kořistcs_CZ
dc.subjectvzorcs_CZ
dc.subjectvelikostcs_CZ
dc.subjectpozadícs_CZ
dc.subjectkontrastcs_CZ
dc.subjectavoidance learningen_US
dc.subjectunpalatable preyen_US
dc.subjectpatternen_US
dc.subjectsizeen_US
dc.subjectbackgrounden_US
dc.subjectcontrasten_US
dc.titleVliv vzoru, velikosti a kontrastu kořisti vůči podkladu na diskriminační učení ptačích predátorůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-09-15
dc.description.departmentDepartment of Zoologyen_US
dc.description.departmentKatedra zoologiecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId117776
dc.title.translatedEffects of pattern, size and background contrast of prey on discrimination learning in avian predatorsen_US
dc.contributor.refereeKomárek, Stanislav
dc.identifier.aleph001862676
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineZoologiecs_CZ
thesis.degree.disciplineZoologyen_US
thesis.degree.programBiologiecs_CZ
thesis.degree.programBiologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Katedra zoologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Department of Zoologyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csZoologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enZoologyen_US
uk.degree-program.csBiologiecs_CZ
uk.degree-program.enBiologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem předložené diplomové práce byl vliv vzoru, velikosti a kontrastu kořisti vůči podkladu na diskriminační učení ptačích predátorů. Cílem práce bylo zjistit vliv vybraných komponent výstražného zbarvení na averzivní diskriminační učení ptačích predátorů různého věku a pohlaví. Jako modelový druh byla vybrána sýkora koňadra (Parus major). Porovnávána byla odchovaná ptáčata s odchycenými dospělými ptáky různého věku a pohlaví. Experimenty probíhaly v pokusné kleci s jednostranným zrcadlovým sklem a bylo využito experimentálního designu simultánního předložení dvou variant kořisti, pozitivní a negativní, lišící se v jednom prvku zbarvení (pattern, velikost, kontrast s pozadím). Rozdíl ve schopnosti averzivního diskriminačního učení byl zaznamenán pouze mezi odchycenými dospělými ptáky a odchovanými ptáčaty. Lepších výsledků dosahovali odchycení dospělí ptáci. Pohlaví ani věk odchycených dospělých ptáků neměl na averzivní diskriminační učení vliv. Jedinou statisticky významnou komponentou zbarvení, podle které si ptáci dokázali diskriminační úlohu zapamatovat, byl pattern. Klíčová slova: averzivní učení, nejedlá kořist, vzor, velikost, pozadí, kontrastcs_CZ
uk.abstract.enThe topic of this master thesis was the effects of pattern, size and background contrast of prey on discrimination learning of avian predators. The aim of this study was to investigate the influence of selected components of warning coloration on aversive discrimination learning of avian predators of different age and sex. The choosen model organism was the Great tit (Parus major). The comparision was done between hand-reared naïve birds and wild-caught adults of different age and sex. The experiment was taking place in the experimental cage with one way mirror. The experiment used a design of simultaneous task with two pray which differed in one component of the coloration (pattern, size and background kontrast). The differencies in the ability of discrimination learning was found just between hand-rared naïve birds and wild-caught adults. Better results were shown by the wild-caught adults. The ability of discrimination learning of wild-caught adults was not influenced by the age and sex. Pattern was the only significant component of the warning coloration due to which the birds were able to memorise the discrimination task. Key words: avoidance learning, unpalatable prey, pattern, size, background, contrasten_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra zoologiecs_CZ
dc.identifier.lisID990018626760106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV