Nové přístupy k výuce základů kvantové fyziky
The New Approaches to Teaching of Rudimentes of Quantum Physics
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67731Identifiers
Study Information System: 164489
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Training Teachers of Mathematics and Physics at Higher Secondary Schools
Department
Department of Physics Education
Date of defense
21. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
kvantová didaktika, kvantová pole, miskoncepce, Feynmanův přístup, vizualizaceKeywords (English)
quantum didactics, quantum fields, misconceptions, Feynman's approach, visualizationJ. Králík: Nové přístupy k výuce základů kvantové fyziky Abstrakt: Tato práce se zabývá didaktikou kvantové teorie a jejími novějšími trendy. Obsahuje stručný přehled problematiky vyučování kvantové fyzice a mnoho odkazů na důležité zdroje. Část práce je zaměřena na identifikaci (zmapování) některých zdrojů možných nedorozumění při výuce a~studiu kvantové teorie (miskoncepce). Další část práce se věnuje problému vizualizace v mikrosvětě a podrobněji probírá Feynmanův přístup ke kvantové teorii. Následující část tvoří stručný přehled jeho didaktických výhod a nevýhod a přehled několika pedagogických projektů, které na něj navazují. Dále je diskutován návrh na užití terminologie teorie kvantových polí v úvodních výkladech fyziky mikrosvěta. Závěr práce pojednává o konkrétním návrhu na výuku fyziky mikrosvěta pro studenty nezaměřující se na odbornou fyziku.
J. Králík: The New Approaches to Teaching of Rudiments of Quantum Physics Abstract: This thesis is dealing with didactics of quantum theory and its modern trends. It contains a brief overview of problems in quantum physics education and many references to important sources in the field. Part of the thesis is focused on identification of some sources potential misunderstandings in the process of teaching and learning of quantum theory (misconceptions). The next part is devoted to a problem with visualization in microworld and after that I dealing with Feynman's approach to quantum theory, its advantages and disadvantages and I enumerate some pedagogical projets that continues in that direction. In another part I treat to my proposal for using quantum field theory terminology in introductory modern physics courses. The last chapter of the thesis is dealing with my project "The Road under Perception", which is intended as a teaching text about (modern) physics for non-experts. The thesis also contains appendix with excerpt of my article about history of microworld's origins cognition.