Novináři a výzkumy veřejného mínění: reprezentace veřejného mínění v médiích na příkladu prvních přímých prezidentských voleb v ČR
Journalists and public opinion polls" media representation of public opinion in the case of the first direct presidental election in Czech republic
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67307Identifikátory
SIS: 139381
Kolekce
- Kvalifikační práce [18207]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dvořák, Tomáš
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
28. 1. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Veřejnost, veřejné mínění, výzkumy veřejného mínění, předvolební výzkumy, mediální zpracování výzkumů, média, novinářiKlíčová slova (anglicky)
Public, public opinion, public opinion polls, pre-election polls, poll coverage, media, journalistsPředkládaná diplomová práce Novináři a výzkumy veřejného mínění: reprezentace veřejného mínění v médiích na příkladu prvních přímých prezidentských voleb v ČR se zabývá problematikou mediální prezentace výzkumů veřejného mínění a přístupem novinářů k těmto výzkumům. Z teoretického hlediska se práce zaměřuje na vymezení konceptů veřejnosti a veřejného mínění, jejich pojetí v rámci výzkumů veřejného mínění a možného vlivu, které jejich zveřejňování může mít na příjemce mediálních sdělení. Hlavní část práce se soustředí na výzkumy, které mapují problematiku mediálního zpracování výsledků průzkumů veřejného mínění. Analýza je rozdělena do dvou částí se zaměřením na mediální obsahy a samotné novináře. Z výsledků analýzy je možné usuzovat na spíše skeptický přístup dotazovaných novinářů k výzkumům veřejného mínění a zároveň spíše nekritický přístup v rámci prezentace předvolebních výzkumů. Vyvstává tak otázka, proč není skeptický přístup novinářů doprovázen kritičtější prací při publikování předvolebních výzkumů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Diploma thesis Journalists and Public Opinion Polls: Media Representation of Public Opinion in the case of the First Direct Presidental Election in Czech Republic deals with an issue of media representation of public opinion polls and journalists' attitudes towards these polls. From the theoretical point of view this thesis focuses on definition of concepts such as public and public opinion, examination of how these concepts are approached within public opinion polls and investigation of possible influence of mediated public opinion polls on recipient of media messages. The main part of this thesis describes results of academic studies that address an issue of media coverage of pre-election polls. Analytic part is divided into two parts. The first part deals with media content analysis, the second one deals with journalists' attitudes towards polls. We can conclude that interviewed journalists are rather skeptical about public opinion polls while this scepticism is not followed by critical interpretation of pre-election poll results. This conclusion rises a question why journalists' sceptical attitude doesn't correspond with media coverage of polls that was found rather uncritical. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)