Podpora žáků s problematickým chováním v systému ústavní a poradenské péče v ČR
Support for pupils with behavior problems in the system of institutional care and counseling in the Czech Republic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/67126Identifiers
Study Information System: 123686
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Šturma, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
23. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
poruchy chování, ústavní péče, poradenská péče, techniky kognitivně-behaviorální terapieKeywords (English)
behavior disorders, institutional care, counseling, methods of cognitive-behavioral therapyTato bakalářská práce se věnuje podpoře žáků s problematickým chováním v systému ústavní a poradenské péče v České republice. Práce je zpracována jako přehledová studie sestavená z odborných pramenů, zdrojů a výzkumů. Teoretická část se zabývá problematikou poruch chování, jejich samotným vymezením, jejich klasifikací a také příčinami jejich vzniku. Pozornost je pak věnována jednotlivým orgánům poradenské a ústavní péče a také některým metodám kognitivně-behaviorální terapie, kterých se v obou péčích využívá. Součástí práce je návrh výzkumu, který je koncipován jako longitudinální. Zabývá se tím, jak klienti vnímají účinnost některých metod kognitivně-behaviorální terapie v ústavní a poradenské péči. Klíčová slova: poruchy chování, ústavní péče, poradenská péče, techniky kognitivně-behaviorální terapie
This bachelor's thesis focuses on supporting pupils with problematic behaviour in the system of institutional care and counseling in the Czech Republic. The work has been written as a summarizing survey compiled of various academic sources and studies. The theoretical part deals with the problem of behavioural disorders, with their specification itself, with their classification and with the causes of their origin. The text then centres on the individual bodies of counseling and institutional care as well as on some of the methods of the cognitive- behavioural therapy which are used in both types of care. The thesis also constitutes of a research proposal which is devised as longitudinal. It focuses on how clients perceive the efficiency of some of the methods of cognitive-behavioural therapy in institutional care and counseling. Keywords: behavior disorders, institutional care, counseling, methods of cognitive-behavioral therapy