Zu einigen Aspekten von "German with ease" aus der Sicht des Spracherwerbs
On some aspects of "German with ease" from the point of view of language acquisition
K některým aspektům "German with ease" z hlediska akvizice jazyka
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66853Identifikátory
SIS: 137441
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šemelík, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Německý jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav germánských studií
Datum obhajoby
2. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Němčina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
akvizice, osvojování L2, sekvence, analýza učebnice, německá syntax, slovesa, slovosled výuka cizího jazyka, psycholingvistika, studie ZISA, metodologie, AssimilKlíčová slova (anglicky)
L2 acquisition, textbook analysis, acquisition sequence, syntax, positioning of the verb, language teaching, word order, psycholinguistics, ZISA study, teaching method, AssimilBakalářská práce se zabývá postupem (resp. sekvencí) osvojování německého slovosledu a použitelností tohoto postupu při výuce cizího jazyka. Materiálový podklad zkoumání tvoří učebnice pro samouky "German with Ease" společnosti Assimil. Tato učebnice, podle názoru autorů, nabízí metodu výuky jazyka, která se zakládá na principech podobných těm, jež jsou uplatňovány při akvizici L1. Konkrétně je cílem práce posoudit, do jaké míry byla sekvence osvojování syntaxe v učebnici Assimil respektována. Svou povahou je tedy práce kritickou analýzou učebnice založenou na poznatcích z psycholingvistiky. Teoretická část práce podává popis učebnice a srovnává metodu Assimil s jinými existujícími metodami. Zároveň představuje psycholingvistické zázemí studia sekvencí v osvojování jazyka. Praktická část se soustřeďuje na kritéria výběru dat, následnou prezentaci těchto dat a jejich vyhodnocení. Na základě závěrů z praktické části jsou předloženy návrhy, které by měly přispět ke zkvalitnění učebnice.
This bachelor thesis deals with a specific sequence in the acquisition of German verb placement. The actual subject of research is the language textbook for self-learners "German with Ease" produced by the company Assimil. The textbook supposedly offers a method based on similar principles, which apply in L1 acquisition. The goal of the thesis is to asses to what extent the acquisition sequence has been respected in the textbook. The thesis thus provides a critical analysis of the textbook on a psycholinguistic background. The theoretical part consists of a description of the textbook and compares the Assimil method with other existing methods. It also reviews the psycholinguistic research in the field of acquisition sequences. The practical part of the thesis describes data types and foci, data selection, data presentation and evaluation. Based on the conclusions of the practical part, changes are presented, which may result in the textbook quality enhancement.