Metody vývojové psychodiagnostiky využitelné u dětí do 3 let
Methods of developmental psychodiagnostics for children under the age of 3
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66673Identifikátory
SIS: 136115
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šturma, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
23. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
raná vývojová diagnostika, rané dětství, vývojové vyšetřeníKlíčová slova (anglicky)
early developmental diagnosis, early childhood, developmental examinationBakalářská práce se zabývá metodami vývojové diagnostiky, jež lze využít při hodnocení vývojové úrovně dítěte raného věku, tedy u dětí od narození do 3 let. Práce charakterizuje období raného dětství z pohledu obecně platných vývojových zákonitostí. Dále je pozornost věnována specifikům, která s sebou vyšetřování malého dítěte a raná diagnostika přináší. Jaké nároky klade na examinátora, jaká specifika se vyskytují na straně dítěte, čím je výjimečná situace vyšetření malého dítěte a co ji obvykle provází. Jádro práce tvoří vybrané diagnostické metody, jejich popis, pojednání o vývoji, jejich zaměření, využití, charakteristikách vyšetření, o jejich výhodách a možných rizicích. Každou metodu doplňuji krátkým úryvkem příkladu vyšetření pro lepší ilustraci administrace metody. Závěrem práce představuji návrh v rámci návrhu výzkumného projektu validizační studii zahraničního dotazníku "Ages and Stages Questionnaire", který vyplňuje rodič, v porovnání s objektivně administrovanými Gesellovými škálami. Klíčová slova: raná vývojová diagnostika, rané dětství, vývojové vyšetření
Thesis focuses on methods of developmental psychodiagnostics for children under the age of 3. Characteristics of early childhood considering the general developmental patterns are introduced in the beginning. Then the focus is moved to the developmental psychodiagnostics, its specific situation, its demands from the examinator's point of view, as well as the specifics of infants and toddlers that can affect the process of making a developmental diagnosis. The essence of this thesis presents particular methods of developmental diagnostics, its development, description, use, advantages and possible disadvantages. For better demonstraion of the administration process, each method is supplemented with a brief example of an possible examination. In the end of the thesis a research project is being proposed. That is a project of concurrent validity of the parent- completed "Ages and Stages Questionnaires" with the Gesell scales. Keywords: early developmental diagnosis, early childhood, developmental examination