Novodobé olympijské hry a jejich odraz v učebnicích francouzštiny
Modern Olympic Games and Their Presence in French Textbooks
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66607Identifikátory
SIS: 149140
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ébert-Zeminová, Catherine
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra francouzského jazyka a literatury
Datum obhajoby
28. 5. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
olympijské hry, učebnice, Coubertin, reálie, francouzštinaKlíčová slova (anglicky)
Olympic games, textbooks, Coubertin, culture studies, French languagePráce se zabývá významem novodobých olympijských her pro francouzskou kulturu a užitím tohoto fenoménu při výuce francouzštiny jako cizího jazyka. Podává stručný přehled historie olympijských her, blíže se věnuje postavě Pierra de Coubertina. Snaží se vystihnout roli francouzského jazyka na olympijských hrách v souvislosti s rostoucím vlivem angličtiny, představit postavení Francie k dané problematice a nastínit možný budoucí vývoj. K tomu využívá dostupných knižních publikací, databází a dokumentů vydaných Mezinárodním olympijským výborem a Olympijským muzeem v Lausanne. Práce zároveň sleduje odraz tohoto fenoménu v učebnicích francouzštiny pro základní a střední školy. Analyzuje také výskyt tématu u státní maturitní zkoušky z francouzského jazyka. Hodnotí didaktický potenciál tématu olympijských her a může sloužit jako podklad pro jeho další využití v hodinách francouzštiny. Klíčová slova: olympijské hry, učebnice, Coubertin, reálie, francouzština
The thesis deals with the significance of the modern Olympic Games for the French culture and with the use of this phenomenon in teaching French as a foreign language . It provides a brief historical summary of the Olympic games, focusing in particular on the personage of Pierre de Coubertin. It attempts to depict the role of the French language at the Olympic games, taking into account the increasing influence of the English language. The position of France towards this issue and a presumable future progress are also presented, based on available books, databases and on documents published by the International Olympic Committee and by the Olympic Museum (Lausanne). Moreover, the thesis examines the presence of this phenomenon in primary and secondary school textbooks. It also analyses its occurrence in the maturita tests. The didactic potential of the Olympic phenomenon is assessed. The thesis can thus serve as the basis for further use of this topic in French lessons. Keywords: Olympic games, textbooks, Coubertin, culture studies, French language