Současná rodina s předškolním dítětem se zaměřením na roli otce
Current family with a preschool child with a focus on the father's role
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66431Identifiers
Study Information System: 118545
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Kropáčková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
role otce v rodině, současná rodina, role matky v rodiněKeywords (English)
father's role in family, family in present day, mather's role in familyCílem mé diplomové práce bylo zjistit, jaká je současná rodina předškolního dítěte, s důrazem na roli otce v této rodině. V teoretické části jsem se zaměřila na problematiku současné rodiny, problematiku genderu, resp. genderových stereotypů, na význam otce v procesu socializace dítěte, na vliv otce na výchovu dítěte. V teoretické části jsem se také zabývala problematikou spolupráce MŠ s rodinou, s důrazem na roli otce v ní. Empirická část diplomové práce má dvě roviny. Jedna rovina se týká postavení role otce v současné rodině, druhá rovina se týká toho, jak učitelky mateřských škol vnímají otce, respektive jejich zapojení do spolupráce s MŠ.
The aim of my thesis was to find out how the current family of preschool children works, with emphasis on the father's role in the family. In the theoretical part I have focused on the problems of current families, gender issues, respectively gender stereotypes, the importance of a father in a child's socialization process, the influence of the father on the child's upbringing. In the theoretical part, I have also followed up the issues of the kindergarten cooperation with family, with emphasis on the role of the father in it. The empirical part of the dissertation has two levels. The first one is the status of the father in the current family, the second level relates to how kindergarten teachers perceive fathers and their involvement in co-operation with kindergarten.