Fair trade
Fair trade
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/6642Identifiers
Study Information System: 1910
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Benáček, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
23. 6. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Práce se zabývá konceptem a současnou podobou fair trade - obchodní spolupráce s výrobci z rozvojových zemí, která jim prostřednictvím vyšších výkupních cen zajišťuje lepší životní úroveň. Shrnuje vývoj fair trade od jeho vzniku ve čtyřicátých letech minulého století až po jeho nejnovější etapu, charakterizovanou udělováním mezinárodně uznávaných certifikací výrobkům pocházejícím ze spravedlivého obchodu. Snaží se pojmenovat a osvětlit důležité momenty, které vyprovokovaly vznik této iniciativy. V druhé polovině práce se autorka zaměřuje na hlubší rozbor fungování spravedlivého obchodu. Vymezuje jeho odlišnosti od konvenčního obchodu a na příkladě kávy demonstruje rozdíly v cenách v obou distribučních kanálech. Dále mapuje objem fair trade v Evropě i ve světě a dochází ke zjištění, že tento sektor v posledních letech významně roste. Jako určující kritérium pro budoucí rozvoj fair trade vyzdvihuje dostatečný zájem ze strany zákazníků.. V závěrečné části se věnuje problematickým oblastem a kritice konceptu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This paper deals with the concept and current form of fair trade - business cooperation with producers in developing countries to the end of ensuring them a higher standard of living through offering them better prices for their products. The study summarizes the development of fair trade since its establishment in the forties of the last century till the latest stage, which is characterized by internationally recognized certificates being issued for products made in fair trade production. The paper also attempts to identify and clarify important moments which encouraged the implementation of this initiative. In the second part of the paper the author focuses on a more detailed analysis of how fair trade works. She identifies its differences from conventional trade and, using coffee as an example, demonstrates price differences in both distribution channels. Further she maps the volume of fair trade within Europe and over the world, arriving to the conclusion that this sector has been significantly growing in the last few years. As a determinant of the future development of fair trade, she accentuates sufficient interest of customers in fair-traded products. In the last chapter she discusses problematic areas and the critique of the concept. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)