Show simple item record

Trvání přízvučných a nepřízvučných vokálů u anglických mluvčích španělštiny
dc.contributor.advisorSkarnitzl, Radek
dc.creatorKubánková, Eliška
dc.date.accessioned2017-05-26T22:58:45Z
dc.date.available2017-05-26T22:58:45Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/66206
dc.description.abstractHlavním tématem práce je slovní přízvuk ve španělštině a jeho akustické koreláty. Skutečnost, že se názory odborníků k tomuto tématu v posledních desetiletích liší, poukazuje na složitost jevu. Přízvuk je totiž vázaný nejen na určitý jazyk, ale také na kontext. Při nauce druhého jazyka mají mluvčí tendenci do cílového jazyka přenést fonetický a fonologický systém ze své mateřštiny. Cílem této práce je prozkoumat akustický korelát trvání ve španělštině u anglických rodilých mluvčích, s ohledem na jazykový transfer. Pro tento účel byly pořízeny nahrávky španělštiny u dvanácti anglických mluvčích. Trvání vokálů v přízvučných a nepřízvučných slabikách bylo změřeno v dvojslabičných, trojslabičných a čtyřslabičných slovech s různou pozicí přízvučné slabiky. Výsledky ukázaly rozdíly mezi jednotlivými přízvukovými schématy. Lze konstatovat, že delší trvání vokálu v přízvučné slabice se našlo u dvojslabičných a trojslabičných oxyton a u čtyřslabičných paroxyton. V trojslabičných paroxytonech a proparoxytonech se projevil relativní rozdíl mezi trváním vokálu v přízvučné a nepřízvučné slabice jen nepatrně, což je zřejmě dáno tendencí k prodlužování poslední slabiky ve slově, která byla zachycena u všech druhů slov. V dvojslabičných paroxytonech nebyl nalezen žádný významný rozdíl mezi trváním vokálu v přízvučné a...cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis discusses the topic of word stress in Spanish and its acoustic correlates. The fact that studies in the last decades have shown conflicting opinions regarding the subject demonstrates the complexity of the phenomenon. Stress is not only language-specific, but also bound to context. When acquiring a second language, speakers have the tendency to transmit the phonetic and phonological system of their mother tongue to the target language. The aim of the thesis is to examine the acoustic correlate of duration in the Spanish of English speakers, considering the impact of language transfer. Twelve English speakers were recorded speaking Spanish. The duration of vowels in both stressed and unstressed syllables was measured in disyllabic, trisyllabic and quadrisyllabic words with different positions of the stressed syllable. The results indicated variation across stress schemes. Overall, a longer duration of the vowel in stressed syllable was found in disyllabic and trisyllabic oxytone words, and in quadrisyllabic paroxytone words. In trisyllabic paroxytone and proparoxytone words, the relative difference of vowel durations between stressed and unstressed syllables was less significant, likely due to the tendency of final syllable lengthening, which was recorded in all word types. No significant...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectSlovní přízvukcs_CZ
dc.subjectakustické korelátycs_CZ
dc.subjecttrvánícs_CZ
dc.subjectvokálcs_CZ
dc.subjectšpanělštinacs_CZ
dc.subjectjazykový transfercs_CZ
dc.subjectWord stressen_US
dc.subjectacoustic correlatesen_US
dc.subjectdurationen_US
dc.subjectvowelen_US
dc.subjectSpanishen_US
dc.subjectlanguage transferen_US
dc.titleThe duration of stressed and unstressed vowels in English speakers of Spanishen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-06-22
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId138311
dc.title.translatedTrvání přízvučných a nepřízvučných vokálů u anglických mluvčích španělštinycs_CZ
dc.contributor.refereeŠaldová, Pavlína
dc.identifier.aleph002014936
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistika - Hispanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studies - Hispanian Studiesen_US
thesis.degree.programHumanitní vědycs_CZ
thesis.degree.programHumanitiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistika - Hispanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studies - Hispanian Studiesen_US
uk.degree-program.csHumanitní vědycs_CZ
uk.degree-program.enHumanitiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csHlavním tématem práce je slovní přízvuk ve španělštině a jeho akustické koreláty. Skutečnost, že se názory odborníků k tomuto tématu v posledních desetiletích liší, poukazuje na složitost jevu. Přízvuk je totiž vázaný nejen na určitý jazyk, ale také na kontext. Při nauce druhého jazyka mají mluvčí tendenci do cílového jazyka přenést fonetický a fonologický systém ze své mateřštiny. Cílem této práce je prozkoumat akustický korelát trvání ve španělštině u anglických rodilých mluvčích, s ohledem na jazykový transfer. Pro tento účel byly pořízeny nahrávky španělštiny u dvanácti anglických mluvčích. Trvání vokálů v přízvučných a nepřízvučných slabikách bylo změřeno v dvojslabičných, trojslabičných a čtyřslabičných slovech s různou pozicí přízvučné slabiky. Výsledky ukázaly rozdíly mezi jednotlivými přízvukovými schématy. Lze konstatovat, že delší trvání vokálu v přízvučné slabice se našlo u dvojslabičných a trojslabičných oxyton a u čtyřslabičných paroxyton. V trojslabičných paroxytonech a proparoxytonech se projevil relativní rozdíl mezi trváním vokálu v přízvučné a nepřízvučné slabice jen nepatrně, což je zřejmě dáno tendencí k prodlužování poslední slabiky ve slově, která byla zachycena u všech druhů slov. V dvojslabičných paroxytonech nebyl nalezen žádný významný rozdíl mezi trváním vokálu v přízvučné a...cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis discusses the topic of word stress in Spanish and its acoustic correlates. The fact that studies in the last decades have shown conflicting opinions regarding the subject demonstrates the complexity of the phenomenon. Stress is not only language-specific, but also bound to context. When acquiring a second language, speakers have the tendency to transmit the phonetic and phonological system of their mother tongue to the target language. The aim of the thesis is to examine the acoustic correlate of duration in the Spanish of English speakers, considering the impact of language transfer. Twelve English speakers were recorded speaking Spanish. The duration of vowels in both stressed and unstressed syllables was measured in disyllabic, trisyllabic and quadrisyllabic words with different positions of the stressed syllable. The results indicated variation across stress schemes. Overall, a longer duration of the vowel in stressed syllable was found in disyllabic and trisyllabic oxytone words, and in quadrisyllabic paroxytone words. In trisyllabic paroxytone and proparoxytone words, the relative difference of vowel durations between stressed and unstressed syllables was less significant, likely due to the tendency of final syllable lengthening, which was recorded in all word types. No significant...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 3-5, 116 36 Praha; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV