The duration of stressed and unstressed vowels in English speakers of Spanish
Trvání přízvučných a nepřízvučných vokálů u anglických mluvčích španělštiny
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66206Identifiers
Study Information System: 138311
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Šaldová, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies - Hispanian Studies
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
22. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Slovní přízvuk, akustické koreláty, trvání, vokál, španělština, jazykový transferKeywords (English)
Word stress, acoustic correlates, duration, vowel, Spanish, language transferHlavním tématem práce je slovní přízvuk ve španělštině a jeho akustické koreláty. Skutečnost, že se názory odborníků k tomuto tématu v posledních desetiletích liší, poukazuje na složitost jevu. Přízvuk je totiž vázaný nejen na určitý jazyk, ale také na kontext. Při nauce druhého jazyka mají mluvčí tendenci do cílového jazyka přenést fonetický a fonologický systém ze své mateřštiny. Cílem této práce je prozkoumat akustický korelát trvání ve španělštině u anglických rodilých mluvčích, s ohledem na jazykový transfer. Pro tento účel byly pořízeny nahrávky španělštiny u dvanácti anglických mluvčích. Trvání vokálů v přízvučných a nepřízvučných slabikách bylo změřeno v dvojslabičných, trojslabičných a čtyřslabičných slovech s různou pozicí přízvučné slabiky. Výsledky ukázaly rozdíly mezi jednotlivými přízvukovými schématy. Lze konstatovat, že delší trvání vokálu v přízvučné slabice se našlo u dvojslabičných a trojslabičných oxyton a u čtyřslabičných paroxyton. V trojslabičných paroxytonech a proparoxytonech se projevil relativní rozdíl mezi trváním vokálu v přízvučné a nepřízvučné slabice jen nepatrně, což je zřejmě dáno tendencí k prodlužování poslední slabiky ve slově, která byla zachycena u všech druhů slov. V dvojslabičných paroxytonech nebyl nalezen žádný významný rozdíl mezi trváním vokálu v přízvučné a...
The thesis discusses the topic of word stress in Spanish and its acoustic correlates. The fact that studies in the last decades have shown conflicting opinions regarding the subject demonstrates the complexity of the phenomenon. Stress is not only language-specific, but also bound to context. When acquiring a second language, speakers have the tendency to transmit the phonetic and phonological system of their mother tongue to the target language. The aim of the thesis is to examine the acoustic correlate of duration in the Spanish of English speakers, considering the impact of language transfer. Twelve English speakers were recorded speaking Spanish. The duration of vowels in both stressed and unstressed syllables was measured in disyllabic, trisyllabic and quadrisyllabic words with different positions of the stressed syllable. The results indicated variation across stress schemes. Overall, a longer duration of the vowel in stressed syllable was found in disyllabic and trisyllabic oxytone words, and in quadrisyllabic paroxytone words. In trisyllabic paroxytone and proparoxytone words, the relative difference of vowel durations between stressed and unstressed syllables was less significant, likely due to the tendency of final syllable lengthening, which was recorded in all word types. No significant...