Výchova k evoluční gramotnosti na středních školách
Towards Evaluation Literacy Education On High-School
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66059Identifiers
Study Information System: 114879
Collections
- Kvalifikační práce [17871]
Author
Advisor
Consultant
Dvořáková, Radka
Roček, Zbyněk
Referee
Lhotský, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
1. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Evoluce, evoluční gramotnost, evoluční asociace, přírodovědné vzdělávání, středoškolský vzdělávací systém v České republice, středoškolský vzdělávací systém ve SlovinskuKeywords (English)
Evolution, evolutionary literacy, evolutionary associations, science education, secondary education system in the Czech Republic, secondary education system in SloveniaCílem práce je zjistit, zda-li maturující studenti z biologie mají lepší znalosti o evoluci než nematurující studenti. Výsledky byly zjišťovány dotazníkovým šetřením na šesti českých a sedmi slovinských středních školách v průběhu dvou let. Práce prokázala lepší evoluční faktografické znalosti u studentů maturujících z biologie. Výsledkem práce je i zmapování evolučních asociací u studentů gymnázií a porovnání vzdělávací úrovně evoluční gramotnosti v České republice a ve Slovinsku.
The aim of this thesis is to determine whether students planning to také the high school-leaving examination from biology have a better understanding of evolution in comparison to those taking the examination from a different subject. The data were collected by means of a questionnaire having been completed at six Czech and seven Slovenian high schools over a period of two years. The thesis proved that students taking the school-leaving examination from biology have better knowledge of evolution. The thesis also maps the evolution association of high school students and makes a comparison between the quality of evolution literacy in the Czech Republic and in Slovenia.