dc.contributor.advisor | Drda Morávková, Alena | |
dc.creator | Kuchová-Breburdová, Hana | |
dc.date.accessioned | 2021-03-26T18:45:34Z | |
dc.date.available | 2021-03-26T18:45:34Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/66059 | |
dc.description.abstract | Cílem práce je zjistit, zda-li maturující studenti z biologie mají lepší znalosti o evoluci než nematurující studenti. Výsledky byly zjišťovány dotazníkovým šetřením na šesti českých a sedmi slovinských středních školách v průběhu dvou let. Práce prokázala lepší evoluční faktografické znalosti u studentů maturujících z biologie. Výsledkem práce je i zmapování evolučních asociací u studentů gymnázií a porovnání vzdělávací úrovně evoluční gramotnosti v České republice a ve Slovinsku. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The aim of this thesis is to determine whether students planning to také the high school-leaving examination from biology have a better understanding of evolution in comparison to those taking the examination from a different subject. The data were collected by means of a questionnaire having been completed at six Czech and seven Slovenian high schools over a period of two years. The thesis proved that students taking the school-leaving examination from biology have better knowledge of evolution. The thesis also maps the evolution association of high school students and makes a comparison between the quality of evolution literacy in the Czech Republic and in Slovenia. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Evolution | en_US |
dc.subject | evolutionary literacy | en_US |
dc.subject | evolutionary associations | en_US |
dc.subject | science education | en_US |
dc.subject | secondary education system in the Czech Republic | en_US |
dc.subject | secondary education system in Slovenia | en_US |
dc.subject | Evoluce | cs_CZ |
dc.subject | evoluční gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | evoluční asociace | cs_CZ |
dc.subject | přírodovědné vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | středoškolský vzdělávací systém v České republice | cs_CZ |
dc.subject | středoškolský vzdělávací systém ve Slovinsku | cs_CZ |
dc.title | Výchova k evoluční gramotnosti na středních školách | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2015 | |
dcterms.dateAccepted | 2015-06-01 | |
dc.description.department | Katedra učitelství a didaktiky biologie | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Teaching and Didactics of Biology | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.identifier.repId | 114879 | |
dc.title.translated | Towards Evaluation Literacy Education On High-School | en_US |
dc.contributor.referee | Lhotský, Josef | |
dc.identifier.aleph | 002003726 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství geografie pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Biologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Biology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra učitelství a didaktiky biologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Teaching and Didactics of Biology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství geografie pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Biologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Biology | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem práce je zjistit, zda-li maturující studenti z biologie mají lepší znalosti o evoluci než nematurující studenti. Výsledky byly zjišťovány dotazníkovým šetřením na šesti českých a sedmi slovinských středních školách v průběhu dvou let. Práce prokázala lepší evoluční faktografické znalosti u studentů maturujících z biologie. Výsledkem práce je i zmapování evolučních asociací u studentů gymnázií a porovnání vzdělávací úrovně evoluční gramotnosti v České republice a ve Slovinsku. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of this thesis is to determine whether students planning to také the high school-leaving examination from biology have a better understanding of evolution in comparison to those taking the examination from a different subject. The data were collected by means of a questionnaire having been completed at six Czech and seven Slovenian high schools over a period of two years. The thesis proved that students taking the school-leaving examination from biology have better knowledge of evolution. The thesis also maps the evolution association of high school students and makes a comparison between the quality of evolution literacy in the Czech Republic and in Slovenia. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky biologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
dc.contributor.consultant | Dvořáková, Radka | |
dc.contributor.consultant | Roček, Zbyněk | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |
dc.identifier.lisID | 990020037260106986 | |