Vymezení a vztahy jádra a periferie v evropském automobilovém průmyslu
The core and periphery and their relationship in the European automotive industry
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/66033Identifikátory
SIS: 133490
Kolekce
- Kvalifikační práce [19109]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ženka, Jan
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Regionální a politická geografie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
27. 5. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Snížení počtu vyráběných podvozků pro různé typy automobilů vedlo k výrazným úsporám ve výrobě automobilů. Tato změna byla však jen začátkem, který odpovídá dnešnímu procesu výroby. Automobilky hledaly další úspory, aby mohly ostatním konkurovat, a přesunuly tak část výroby a výzkumu na subdodavatele. Důsledkem těchto změn je přeměna prostorového uspořádání evropského automobilového průmyslu. Úvodní část práce se věnuje problematice vymezení jádra a periferie a popisuje vývoj automobilového průmyslu v Evropě. Dále se práce zabývá subdodavatelským průmyslem a jeho rolí v rámci výroby automobilů. Text pokračuje popisováním faktorů, které hrají roli při rozmisťování určitého typu výroby automobilů, výzkumných středisek a subdodavatelských firem. Následná analytická část práce se věnuje analýze ukazatelů, které byly použity k vytvoření indexu perifernosti-jádrovosti. Ten má za úkol vymezit jádro, semi-periferii a periferii automobilového průmyslu v rámci Evropské Unie. Index se skládá z 11 ukazatelů, které se snaží vystihnout důležité charakteristiky hrající roli v určování jádrovosti či perifernosti států. V závěru práce se snažím o interpretaci získaných výsledků. Klíčová slova: automobilový průmysl, jádro, semi-periferie, periferie, subdodavatelé
Reducing the number of production platforms for various types of cars has led to significant savings in the production of automobiles. This change, however, was only the beginning of the change which corresponds to today's manufacturing process. Automakers sought additional savings to be able to compete with others, and thus, moved part of their production and research to subcontractors. These changes brought about a transformation in the spatial arrangement of the European automotive industry. The first part of the text is devoted to the definition of the core and the periphery, and describes the development of the automotive industry in Europe. Furthermore, the work deals with the subcontracting industry and its role within car production. The text continues by describing the factors that play a role in the localisation of a particular type of car manufacturer, research centres, and subcontractors. Subsequently, the analysis is devoted to indicators which were used to create a periphery-core index. This index is responsible for defining the core, semi-periphery, and periphery of the automotive industry in the European Union. It consists of 11 indicators which represent important characteristics which play a role in determining between core and periphery. In conclusion, I try to interpret the...