The New America in Beat Literature:Spontaneous, Far Out, and All That Jazz
Nová Amerika v Beat literatuře: spontánní, výstřední, a všechen ten jazz
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65771Identifiers
Study Information System: 126847
Collections
- Kvalifikační práce [23790]
Author
Advisor
Referee
Vichnar, David
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
23. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Beat literatura, poezie, Allen Ginsberg, Howl, Jack Kerouac, Mexico City Blues, jazz, spontaneita, padesátá léta, studená válka, alternativní kultura, beatnikKeywords (English)
Beat literature, poetry, Allen Ginsberg, Howl, Jack Kerouac, Mexico City Blues, jazz, spontaneity, fifties, Cold War, counterculture, beatnik1 Abstrakt práce Tato bakalářská práce etabluje Beat generaci jako součást amerického literárního kánonu i přes její odmítavý postoj k tehdejšímu literárnímu establishmentu a akademické kritice. Je to právě inovativní literární technika Jacka Kerouaca založená na vlastnostech jazzu, která vykresluje americký poválečný duch doby v Beat literatuře. Oživení básnické i narativní formy lze zkoumat v rané publikované poezii Allena Ginsberga, zejména v básni "Howl; for Carl Solomon" ("Kvílení," Howl and Other Poems, 1956), v románech Kerouaca On the Road (Na cestě) a Visions of Cody (Vize Codyho) a jeho básni Mexico City Blues. Zrod a vrcholné období zpočátku přehlíženého literárního hnutí Beat, které dalo vzniku přidružené beatnické subkultury, dokládá opakující se tradici postupného začlenění avantgardního umění do masové kultury. První kapitola se zaměřuje na politickou a kulturní hegemonii konzervativních padesátých let v Americe a předkládá relevantní kulturní a historický přehled jako pozadí ke vzniku a vývoji Beat/beatnické alternativní kultury, především politiku studené války, Mccarthismus, souběžná básnická hnutí, a inovace moderního jazzu. Druhá kapitola se zabývá podrobnou analýzou Beat literatury v souvislosti s jazzem jako námětem i jeho vlivem na narativní strukturu a básnickou formu. Motivy "nové...
1 Thesis Abstract This thesis establishes the Beat Generation as part of the American literary canon despite its rejection of the literary establishment and academic criticism of its day. The portrayal of the American postwar zeitgeist in Beat literature is examined through the innovative literary techniques proposed by Jack Kerouac based on jazz characteristics. The revitalization of poetic and narrative form are identified in Allen Ginsberg's earliest published poetry, notably "Howl; for Carl Solomon" (Howl and Other Poems, 1956), Kerouac's novels On the Road and Visions of Cody and his long poem Mexico City Blues, respectively. The emergence and peak of the initially marginal Beat literary movement that gave rise to the affiliated beatnik subculture illustrates the tradition of avant-garde art becoming incorporated into establishment culture. The first chapter outlines the political and cultural hegemony of the conservative fifties in America with focus on cultural and historical aspects relevant and parallel to the surfacing and development of the Beat/beatnik counterculture, i.e. Cold War policies, McCarthyism, poetic movements, the emergence of bebop and its innovations. The second chapter provides an in- depth analysis of Beat writing in reference to jazz as subject-matter and as influence on both...