Výchova ke zdravému životnímu stylu v podmínkách školy
Helathy Way of Life Education in School Conditions
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64525Identifiers
Study Information System: 136897
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Burešová, Karolína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
17. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
zdravý životní styl, výchova ke zdraví, podpora zdraví, kurikulární dokumenty, výchova, druhý stupeň ZŠ, vzdělávací oblast, limitující faktory, prevenceKeywords (English)
a healthy way of life, healthy way of life education, health support, curriculum documents, education, the second grade of basic school, curriculum areas, limited factors, preventionBakalářská práce se věnuje otázce vedení žáků ke zdraví a zdravému životnímu stylu na druhém stupni základních škol. Cílem práce je na základě teoretické a obsahové analýzy dokumentů analyzovat praxi na konkrétní základní škole v rámci výchovy ke zdraví a vyvodit doporučení pro pedagogickou praxi. V teoretické části jsou přiblíženy důležité pojmy vztahující se ke zdraví, životnímu stylu a výchově ke zdraví. Jsou uvedeny faktory formování zdravého životního stylu a dále témata výchovy ke zdraví. Jsou zde analyzovány kurikulární dokumenty státní úrovně - Národní program rozvoje vzdělávání v České republice a Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. V praktické části je na případě Základní školy T.G. Masaryka v Milovicích ukázána konkrétní realizace koncepce výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu a jsou zde rovněž uvedena doporučení pro praxi.
The Bachelor Graduation work focuses on the area of guiding the pupils at secondary schools to a healthy lifestyle. The aims of the work are to analyze the current educational practices in the tuitional guidance to the healthy lifestyle at a selected school on basis of a theoretical and content analyses of relevant documents and draw recommendations for the pedagogical environment. In the theoretical section, the essential terms related to the human health, style of living and the education of this subject are presented and explained. The presented sources are the curriculum documents of the national level: The National Program of Education in the Czech Republic and The Framing Tuition Program for the Basic Schools. In the practical section of the bachelor work, there is the selected school presented - The Basic School of T. G. Masaryk. The actual implementation of the educational concept for health and healthy lifestyle is depictured and there are also some recommendations for the practical processes offered.