Historie nerovných příležitostí v USA: Segregace hispánských dětí ve školách
Historie nerovných příležitostí v USA: Segregace hispánských dětí ve školách
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64334Identifikátory
SIS: 164657
Kolekce
- Kvalifikační práce [17587]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Raška, Francis
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Americká studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra severoamerických studií
Datum obhajoby
24. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Hispánci, vzdělávání, segregace škol, státní škola, nerovnost příležitostí, Mendez vs. Westminster, Spojené státy americké, americký JihozápadKlíčová slova (anglicky)
Latinos, Hispanics, Education, School segregation, Public schools, Inequality, Mendez v. Westminster, U.S. Southwest, United StatesHistorie nerovných příležitostí v USA. Segregace hispánských dětí ve školách Již půl století uplynulo od doby, kdy Nejvyšší soud Spojených států amerických slavně rozhodl, že segregované školy jsou protiústavní, protože oddělená vzdělávací zařízení jsou ze své podstaty nerovná, a ukončil tak institucionalizovanou segregaci menšin. Přesto jsou dnes segregované školy stále realitou a stále nenabízejí srovnatelné vzdělání. Tato diplomová práce se zabývá vzděláváním hispánských dětí ve Spojených státech amerických od počátku dvacátého století po současnost. Z hlediska geografie se práce zaměřuje především na oblast amerického Jihozápadu. Tematicky pak věnuje velkou pozornost významným soudním sporům, ve kterých Hispánci bojovali proti segregaci a za rovné příležitosti ve vzdělávání. Soudy sehrávaly v USA tradičně zásadní roli v bojích za občanská práva, jelikož v americkém systému fungují soudní rozhodnutí jako legislativní precedenty. Proto tato práce věnuje velkou pozornost soudnímu případu Mendez vs. Westminster, jehož rozhodnutí vedlo po druhé světové válce k ukončení institucionalizované (tzv. "de iure") segregace hispánských dětí v USA. Segregace dětí ve vzdělávání je odbornou literaturou jen zřídka zkoumána v souvislosti s hispánskou menšinou. V obecném povědomí pak bývá téměř výhradně spojována...
A History of Unequal Opportunity in the U.S. Segregation of Latino School Children Half a century has passed since the U.S. Supreme Court famously stated that separate educational facilities are inherently unequal. After all this time, separate facilities are still the reality and they are still unequal. This thesis examines the educational experience of Latino children in the United States from the twentieth century up to the present, with the main focus on the area of the American Southwest. The history of Latino school segregation is examined from the legal perspective, focusing on the significant court cases in which Latinos fought against segregation and for equal educational opportunities. A special attention is paid to Mendez v. Westminster federal court case, which has ended de jure segregation of Latinos after the World War II. While the topic of school segregation in relation to Latinos is often overlooked by professional literature and little known to the public, it is very important as Latinos represent one fourth of all public school children in the United States today. This paper concludes that, because of school segregation, the educational history of Latinos in the United States is one of unequal opportunity. Moreover, the educational opportunities of Latino children remain...