Vliv komponent jízdního kola na energetický výdej.
Effect of a bicycle's component on the energy expenditure
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64277Identifiers
Study Information System: 127015
Collections
- Kvalifikační práce [8921]
Author
Advisor
Referee
Baláš, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
jízdní kolo, energetický výdej, komponenty, odpruženíKeywords (English)
bicycle, energy expenditure, components, bike suspensionNázev: Vliv komponent jízdního kola na energetický výdej. Cíle: Cílem bakalářské práce je zjištění rozdílu energetického výdeje při rozdílném komponentním osazení rámu jízdního kola. Metody: Studie se zúčastnilo 6 probandů ve věku 25,5 ± 3,6 let. Energetický výdej byl zjišťován na základě množství nadechovaného kyslíku (O2) a vydechovaného oxidu uhličitého (VCO2). Pro měření byl použit analyzátor vydechovaných plynů MetaMax od společnosti Cortex a metoda spiroergometrie. Testovaní absolvovali dvě jízdy kadencí 95 ot/min. na jízdních kolech s rozdílnou komponentou (tlumič). Absolvovaná trasa měřila 750 m, vedla do svahu o sklonu 5ř± 2řa trvala 3 min. Výsledky: V naší práci jsme shledali, že rozdíly v energetické náročnosti jízdy na hard-tail kole oproti full-suspension jsou vzhledem ke standardní chybě analyzátoru vydechovaných plynů MetaMax® nevýznamné. Hodnoty VO2 v průběhu studie nepřekročily hranici 2 ml/kg/min pro shledání pravosti naší hypotézy. Jízda na kole s dvěma úrovněmi odpružení si v naší studii vyžádala na 750 m dlouhém a 3 minuty trvajícím úseku o náklonu 5ř± 2ř energetický výdej v průměrné hodnotě 161,23 ± 33,15 kJ, jízda na kole bez komponenty tlumiče pak 160,98 ± 24,10 kJ, což představuje navýšení o 0,15 %. Klíčová slova: jízdní kolo, energetický výdej, komponenty, odpružení
Title: Effect of a bicycle's component on the energy expenditure Objectives: Aim of this bachelor's thesis is to determine the difference of energy expenditure in a different component mounting frame of the bicycle. Methods: The study involved 6 probands aged 25.5 ± 3.6 years. Energy expenditure was calculated on the basis of oxygen consumed (O2) and carbon dioxide exhaled (VCO2). To measure was used exhaled gas analyzer Metamax from Cortex and method spiroergometry. Probands completed two runs cadence of 95 rounds per minute on a bicycle with a different component (a shock). Completed line measured 750 meters, led to a gradient of 5 ř ± 2 řand lasts 3 minutes. Results: In our study we found that the differences in energy intensity during bicycling on a hard-tail bike compared to a full-suspension are due to the standard error of the analyzer exhaled gases Metamax® insignificant. VO2 values during the study period did not exceed the threshold of 2 ml /kg/min for the confirmation the authenticity of our hypothesis. Cycling with two shock-absorbers at a distance of 750 m long and 3 minutes remains segment with the inclination of 5 ř ± 2 ř cause energy expenditure in the average value of 161.23 ± 33.15 kJ versus bicycling without shock-absorber and 160.98 ± 24.10 kJ expenditure, which represents an...