Bob Dylan in the Context of American Protest Song
Bob Dylan v kontextu amerického protestsongu
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64177Identifiers
Study Information System: 164769
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Hanuš, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
American Studies
Department
Department of North American Studies
Date of defense
24. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Bob Dylan, Woody Guthrie, popularita folkové hudby, americké protestsongy, americká kultura 60. let 20. stoletíKeywords (English)
Bob Dylan, Woody Guthrie, folk music revival, American protest songs, American culture in 1960sTradice amerického protest songu má kořeny již v koloniálním období. Mezi nejoblíbenější hudební uskupení 19. století patřili The Hutchinson Family Singers, kteří se stali průkopníky protestu v populární hudbě. Jejich písně se mimo jiné snažily bojovat proti nadměrné konzumaci alkoholu a otroctví. Černoši toužili po svobodě a plnohodnotném začlenění do americké společnosti. Spirituály jim sloužily jako skrytá forma protestu proti jejich podřadnému statusu. Zároveň jim dodávaly sílu vytrvat ve své snaze o emancipaci. Ze spirituálů vycházely také písně hnutí za občanská práva v 50. a 60. letech 20. století. Práce se dále zabývá americkým folkovým hnutím, za jehož zakladatele je považován Woody Guthrie, autor slavné písně "This Land is Your Land." Hnutí na svých křídlech vyneslo ke slávě i Boba Dylana, jehož protestní písně se tato práce pokusí analyzovat a interpretovat v rámci širšího politického a společenského kontextu 60. let. Jak je možné, že tyto nadčasové písně neztrácejí ani o půl století později nic ze své naléhavosti? Čím je Dylan tak výjimečný, že i ve 21. století dokáže oslovit nové generace posluchačů a vyprodat ty největší koncertní haly?
The tradition of protest songs in the United States is a continuum, which began in colonial times with the British Broadside Ballads, was nurtured in the 19th century through the Negro spirituals, and throughout the 20th century by performers such as Joe Hill, Woody Guthrie, Pete Seeger, and Bob Dylan. Out of necessity, blacks developed strategies of veiled protests to a fine art during the 19th century. The perennial cause of the black protest was the status forced on them by white supremacists. The spirituals encouraged them to persevere in their efforts to free themselves from the shackles of slavery. Many of the spirituals were modified in the 1950s to accommodate the needs of the Civil Rights Movement. This appropriation of the Southern rural folk music tradition was the genesis of a phenomenon which has become known as the American folk music revival. The foremost figure of the movement was Woody Guthrie, the author of "This land is Your Land." Guthrie is cited as major influence on his disciple Bob Dylan, who was pronounced the folk messiah of the folk circles. This paper seeks to determine whether Dylan was, in contrast to his assertions, a topical songwriter writing about particular events or whether he was in fact an apolitical artist, whose personal insight and feelings simply happened to fit the...