Bob Dylan in the Context of American Protest Song
Bob Dylan v kontextu amerického protestsongu
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64177Identifikátory
SIS: 164769
Kolekce
- Kvalifikační práce [17132]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanuš, Jiří
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Americká studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra severoamerických studií
Datum obhajoby
24. 6. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Bob Dylan, Woody Guthrie, popularita folkové hudby, americké protestsongy, americká kultura 60. let 20. stoletíKlíčová slova (anglicky)
Bob Dylan, Woody Guthrie, folk music revival, American protest songs, American culture in 1960sTradice amerického protest songu má kořeny již v koloniálním období. Mezi nejoblíbenější hudební uskupení 19. století patřili The Hutchinson Family Singers, kteří se stali průkopníky protestu v populární hudbě. Jejich písně se mimo jiné snažily bojovat proti nadměrné konzumaci alkoholu a otroctví. Černoši toužili po svobodě a plnohodnotném začlenění do americké společnosti. Spirituály jim sloužily jako skrytá forma protestu proti jejich podřadnému statusu. Zároveň jim dodávaly sílu vytrvat ve své snaze o emancipaci. Ze spirituálů vycházely také písně hnutí za občanská práva v 50. a 60. letech 20. století. Práce se dále zabývá americkým folkovým hnutím, za jehož zakladatele je považován Woody Guthrie, autor slavné písně "This Land is Your Land." Hnutí na svých křídlech vyneslo ke slávě i Boba Dylana, jehož protestní písně se tato práce pokusí analyzovat a interpretovat v rámci širšího politického a společenského kontextu 60. let. Jak je možné, že tyto nadčasové písně neztrácejí ani o půl století později nic ze své naléhavosti? Čím je Dylan tak výjimečný, že i ve 21. století dokáže oslovit nové generace posluchačů a vyprodat ty největší koncertní haly?
The tradition of protest songs in the United States is a continuum, which began in colonial times with the British Broadside Ballads, was nurtured in the 19th century through the Negro spirituals, and throughout the 20th century by performers such as Joe Hill, Woody Guthrie, Pete Seeger, and Bob Dylan. Out of necessity, blacks developed strategies of veiled protests to a fine art during the 19th century. The perennial cause of the black protest was the status forced on them by white supremacists. The spirituals encouraged them to persevere in their efforts to free themselves from the shackles of slavery. Many of the spirituals were modified in the 1950s to accommodate the needs of the Civil Rights Movement. This appropriation of the Southern rural folk music tradition was the genesis of a phenomenon which has become known as the American folk music revival. The foremost figure of the movement was Woody Guthrie, the author of "This land is Your Land." Guthrie is cited as major influence on his disciple Bob Dylan, who was pronounced the folk messiah of the folk circles. This paper seeks to determine whether Dylan was, in contrast to his assertions, a topical songwriter writing about particular events or whether he was in fact an apolitical artist, whose personal insight and feelings simply happened to fit the...