Čas a prostor v psaných dětských projevech
Time and Space in Written Production of Children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63666Identifiers
Study Information System: 147594
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Synková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
22. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dětská řeč, psaný projev, čas, prostor, vyprávěníKeywords (English)
child speech, written text, time, space, narationTato diplomová práce se zabývá tím, jak žáci pátých a devátých tříd ztvárňují v psaném vyprávění čas a prostor. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V první z nich jsou shrnuty poznatky z oblasti naratologie, vývojové psychologie a výzkumu osvojování jazyka s ohledem na věkovou skupinu žáků druhého stupně ZŠ. V praktické části jsou analyzovány psané projevy žáků pátých a devátých tříd. Postupně jsou charakterizovány oblasti jako koherence projevu, čas, prostor a postava. V závěru této části práce jsou obě věkové skupiny srovnány. Diplomovou práci uzavírají náměty pro školní výuku formulované na základě poznatků získaných z analýzy žákovských vyprávění.
This thesis deals with time and space expresion in written composition of 5th and 9th grade students. The thesis is dividend in two parts. First on eis focused on teoretici knowledge of naratology, development psychology and research of language acqusition regarding upper primary school students. Written compositions of 5th and 9th grade students are analyzed in sekond (practical) part according to knowledge described in first part of this thesis. Areas of interest are koherence of expresion, time, space and charakter describing. In closing of this part is comparison between both age Gross. In conclusion you can find proposals for school edication improvng according to results of students works analysis.