Hodnocení reformy politiky zaměstnanosti a služeb zaměstnanosti v ČR z roku 2011
Evaluation of the labour market policy and employment services reform in the Czech Republic in 2011
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63662Identifiers
Study Information System: 151171
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Hiekischová, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
22. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
veřejné služby zaměstnanosti, politika zaměstnanosti, reforma veřejných služeb, rekvalifikaceKeywords (English)
public employment services, labor market policy, reform of public services, retraining(abstrakt) Diplomová práce pojednává o institucionální reformě služeb zaměstnanosti v České republice z roku 2011. Sjednocením administrace sociálních dávek do jednoho místa a vytvořením nového generálního Úřadu práce se tehdejší vláda snažila o úspory v oblasti personálních a administrativních nákladů. Dalším cílem reformy bylo sjednocení řízení služeb zaměstnanosti. Za pomoci konceptu veřejně-politického cyklu a politického fiaska byly analyzovány organizační změny ve fungování veřejných služeb zaměstnanosti v České republice. Byly provedeny rozhovory s experty na danou problematiku a proběhly dvě focus groups se zaměstnanci úřadů práce. Závěrem práce je, že při provádění institucionální reformy služeb zaměstnanosti došlo z pohledu veřejně-politického cyklu k několika zásadním chybám a že celkově můžeme reformu považovat za politické fiasko. Reforma vedla ke ztrátě pověsti úřadů práce a snížení účinnosti jejich služeb.
The thesis deals with an institutional reform of public employment services implemented in the Czech Republic in 2011. By merging social benefits administration with employment services into the newly established Labour Office of the Czech Republic, the right-wing government attempted to reduce the staffing and administrative costs of these services and to improve the governance of local labour offices. Another aim of the reform was to unify the management of employment services. Using the theoretical concept of "policy cycle" and "policy fiasco" the thesis analyses these organisational changes in the functioning of public employment services in the Czech Republic. Data consist of interviews with experts on labour market policy in the Czech Republic and two focus groups with employees of labour offices. The thesis concludes that there appeared several mistakes during implementation of the institutional reform of public employment services in the Czech Republic in 2011 in terms of the policy cycle and it can be referred to as a policy. The reform harmed the reputation and efficiency of employment services.