Komparace současné francouzské a české mateřské školy ve vybraných aspektech
Comparison of contemporary French and Czech kindergarden in some significant aspects
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63617Identifiers
Study Information System: 125844
Collections
- Kvalifikační práce [17867]
Author
Advisor
Referee
Kropáčková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 1. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
komparace, systém předškolní výchovy ve Francii, mateřská škola, vzdělávací cíle, kurikulum, režim dně, pojetí dítěteKeywords (English)
comparison, preschool system in France, kindergarden, educational aims, curriculum, daily schedule, conception of a childNázev práce: Komparace současné francouzské a české mateřské školy ve vybraných aspektech Autor: Marie Obržálková Katedra: Katedra primární pedagogiky Vedoucí bakalářské práce: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. Abstrakt: Cílem této práce je komparace současné francouzské a české mateřské školy ve vybraných aspektech. Těmi jsou cíle a pojetí předškolního vzdělávání a režim běžného dne jedné třídy mateřské školy. Práce má dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část pojednává o zakotvení mateřských škol ve vzdělávacím systému, pojetí dítěte, podmínkách péče o předškolní děti a důkladně analyzuje a srovnává legislativní dokumenty vzdělávání Francie a České republiky. Obsahuje i překlad vybraných částí kurikula z francouzského originálu. Empirická část je založena na pozorování a srovnání průběhu dne a podmínek, v nichž probíhá předškolní vzdělávání. Komparace sledovaných aspektů ukazuje rozdíly v pohledu na dítě a v aplikování teoretických dokumentů do praxe jak ve Francii, tak v České republice. Klíčová slova: komparace, systém předškolní výchovy ve Francii, mateřská škola, vzdělávací cíle, kurikulum, režim dne, pojetí dítěte
Title: The comparison of contemporary French and Czech kindergarden in some significant aspects Author: Marie Obdžálková Department: Department of primary pedagogy Supervisor: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. Abstract: The aim of this work is a comparison of contemporary French and Czech kindergarden in some significant aspects. These are (i) educational goals in the kindergardens and (ii) conception of the preschool education and daily schedule of a kindergarten class. This work consists of two major parts, the theoretical part and the empirical part. The theoretical part discusses an embedding of a kindergarden in the educational system, conception of a child, conditions of child care in a preschool age and, finally, it precisely analyzes legislative documents of the educational programs in France and the Czech republic. The analysis also includes a translation of selected parts of French curriculum. The empirical part of this work is based on observation of a daily schedule and conditions in which the preschool education takes place. The comparison of both above mentioned aspects highlights the differences between a conception of a child and the application of the theoretical document in practice in both countries, the Czech republic and France. Keywords: comparison, preschool system in France,...