Vliv mediální agendy na veřejnou agendu v České republice
The influence of media agenda on public agenda in the Czech Republic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63272Identifiers
Study Information System: 150993
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Vinopal, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
17. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Agenda setting, Mediální agenda, Veřejná agenda, Veřejné mínění, Téma, Tematická kategorieKeywords (English)
Agenda setting, Media agenda, Public agenda, Public opinion, Issue, Thematic categoryTato práce vychází z teoretických základů teorie agenda-setting, konkrétně z její části popisující vliv médií na veřejné mínění. Hlavními cíli práce je ověřit hypotézu, že teoretické předpoklady vlivu médií na veřejné mínění formulované teorií agenda-setting jsou platné v mediálním a veřejném prostoru v České republice a ověření homogenity obsahu agend jednotlivých médií a jednotlivých agend v rámci různých časových úseků. V empirické části je použita metoda obsahové analýzy a výsledky z průzkumů veřejného mínění ve vymezeném časovém úseku. Obsahová analýza se týká zpráv, které vybraná média uvádějí jako nejdůležitější. K analýze jsme vybrali tato média: Česká televize, Český rozhlas Radiožurnál, MF DNES a Právo. Analýza byla provedena na třech časových úsecích v rozmezí od 16. 12. 2013 do 2. 3. 2014. Dále byly použity výsledky výzkumů veřejného mínění realizovaných vždy po skončení časového úseku zahrnutého při obsahové analýze. Analyzovány byly odpovědi na otázku na nejdůležitější celospolečenská témata. Následně bylo vytvořeno srovnání výsledků obsahové analýzy a analýzy veřejného mínění. Na bázi výsledků výzkumu je diskutováno zhodnocení a možnosti aplikace teorie agenda-setting a jejího empirického výzkumu na české prostředí a popis charakteru hlavních témat a tematických kategorií mediální a...
This Bachelor thesis is based on the theoretical foundations of the agenda-setting theory, especifically the section describing the influence of media on public opinion. The main objective of this work is to verify the hypothesis that the theoretical assumptions of the impact of media on public opinion formulated by agenda-setting theory are valid in the media and public space in the Czech Republic and to verify the homogeneity of the contents of agendas of different media and individual agendas across different time periods. A content analysis method is employed in the empirical part along with the results of opinion polls within a limited timeframe. Content analysis aims at those articles, which are showed to be the most important in selected media. The following Czech media have been chosen for the analysis: Česká televize, Český rozhlas Radiožurnál, MF DNES and Právo. It was carried out on three time periods sectors between 12th December 2013 and 2nd March 2014. The results of opinion polls realized after the end of time involved in the content analysis were used for further analysis. The analysis involved data on responses to the "Most Important Problem" question. Then the comparation of the data from content analysis and analysis of public opinion pool have been done. Based on the results of...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Nastolování témat na lokální úrovni
Defence status: DEFENDEDJirků, Jan (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2011)Date of defense: 29. 3. 2011The rigorous thesis named Agenda-setting at the Local Level deals with concept agenda-setting and applies it on the research made in local conditions. It is checked to what degree the process of agenda-setting is functional ... -
Novela školského zákona: Mediální obraz inkluzivního vzdělávání
Defence status: DEFENDEDPejšová, Zuzana (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2017)Date of defense: 19. 6. 2017 -
Ověření korespondence mezi mediální a veřejnou agendou
Defence status: DEFENDEDHorová, Terezie (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2014)Date of defense: 29. 1. 2014This thesis deals with the subject of correspondence between the media and the public agenda. It is based on previous studies , where the relationship between the media and the public agenda confirmed sociologist McCombs ...