Prarodiče ve výchově
Grandparents in the educational process
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62954Identifiers
Study Information System: 150194
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Mertin, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
23. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
prarodiče, vnoučata, důležití dospělí, mezigenerační učení, rozvodyKeywords (English)
grandparents, grandchildren, significant adults, intergenerational learning, divorcesTato bakalářská práce se zabývá problematikou vztahů prarodičů a vnoučat. Teoretická část práce se soustředí na vztahy z pohledu prarodiče i dítěte. Mapuje úlohu prarodičů ve výchově, interakci dětí a prarodičů a zabývá se proměnou vztahu v závislosti na věku dítěte. Práce také zkoumá prarodiče v roli důležitého dospělého a jeho úlohu v koncepci mezigeneračního učení. V empirické části práce je uveden návrh výzkumu zaměřující se zejména na proměny vztahu prarodiče a vnoučete spolu s věkem dítěte a na mapování projevů vztahu vnoučete k prarodiči rozdílného pohlaví.
This bachelor's thesis concerns relationships of grandparents and grandchildren. The theoretical part focuses at the relationships from grandparent's and child's point of view. It describes the role of grandparents in education, interactions of children and grandparents and transformation of the relationship depending on the age of the child. The thesis also examines grandparents in the role of important adult and in the concept of intergenerational learning. There is a presentation of my research project in the second part. This project is focused on the transformation of the grandparents and grandchildren relationships along with the age of the children, and different expressions of the relationships depending on the grandparent's sex.