Zobrazit minimální záznam

Proč by měla Česká republika provést reformu financování vysokého školství?
dc.contributor.advisorPertold-Gebicka, Barbara
dc.creatorKadlecová, Pavlína
dc.date.accessioned2017-05-26T11:15:24Z
dc.date.available2017-05-26T11:15:24Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/62428
dc.description.abstractThe Czech Republic has traditionally financed higher education out of general taxation and in the form of per capita funding. This system has led to inef- ficient allocation of funds, long-term underfunding and decreasing quality of education. We present three alternative financing schemes which rely on larger contribution from students: pure student loan, risk-sharing income-contingent loan and risk-pooling income-contingent loan. By using a theoretical model and calibrating it to the Czech reality, we show that financing schemes have significant impact on higher education participation and the quality of accepted students. While pure loan and risk-pooling induce optimal participation, in- ternational experience suggests that risk-sharing is the more feasible option. Keywords Financing schemes for higher education, tax-subsidy funding, income-contingent loans, higher education participation Author's e-mail kadlecova.paja@gmail.com Supervisor's e-mail gebicka@fsv.cuni.cz Abstrakt Česká republika financuje vysoké školství tradičně ze státního rozpočtu a ve formě dotací na studenta. Tento systém způsobil, že zdroje nejsou alokovány efektivně, vzdělání je dlouhodobě podfinancováno a jeho kvalita se snižuje. Práce se věnuje třem alternativním způsobům financování: prosté...cs_CZ
dc.description.abstractThe Czech Republic has traditionally financed higher education out of general taxation and in the form of per capita funding. This system has led to inef- ficient allocation of funds, long-term underfunding and decreasing quality of education. We present three alternative financing schemes which rely on larger contribution from students: pure student loan, risk-sharing income-contingent loan and risk-pooling income-contingent loan. By using a theoretical model and calibrating it to the Czech reality, we show that financing schemes have significant impact on higher education participation and the quality of accepted students. While pure loan and risk-pooling induce optimal participation, in- ternational experience suggests that risk-sharing is the more feasible option. Keywords Financing schemes for higher education, tax-subsidy funding, income-contingent loans, higher education participation Author's e-mail kadlecova.paja@gmail.com Supervisor's e-mail gebicka@fsv.cuni.cz Abstrakt Česká republika financuje vysoké školství tradičně ze státního rozpočtu a ve formě dotací na studenta. Tento systém způsobil, že zdroje nejsou alokovány efektivně, vzdělání je dlouhodobě podfinancováno a jeho kvalita se snižuje. Práce se věnuje třem alternativním způsobům financování: prosté...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectFinancování vysokého školstvícs_CZ
dc.subjectdaňová podporacs_CZ
dc.subjectpříjmem podmíněné půjčkycs_CZ
dc.subjectúčast ve vysokém školstvícs_CZ
dc.subjectFinancing schemes for higher educationen_US
dc.subjecttax-subsidy fundingen_US
dc.subjectincome-contingent loansen_US
dc.subjecthigher education participationen_US
dc.titleWhy should the Czech Republic reform its current policy of financing higher education?en_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2014
dcterms.dateAccepted2014-06-16
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId137573
dc.title.translatedProč by měla Česká republika provést reformu financování vysokého školství?cs_CZ
dc.contributor.refereeBřízová, Pavla
dc.identifier.aleph001783842
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEkonomiecs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomicsen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomicsen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csThe Czech Republic has traditionally financed higher education out of general taxation and in the form of per capita funding. This system has led to inef- ficient allocation of funds, long-term underfunding and decreasing quality of education. We present three alternative financing schemes which rely on larger contribution from students: pure student loan, risk-sharing income-contingent loan and risk-pooling income-contingent loan. By using a theoretical model and calibrating it to the Czech reality, we show that financing schemes have significant impact on higher education participation and the quality of accepted students. While pure loan and risk-pooling induce optimal participation, in- ternational experience suggests that risk-sharing is the more feasible option. Keywords Financing schemes for higher education, tax-subsidy funding, income-contingent loans, higher education participation Author's e-mail kadlecova.paja@gmail.com Supervisor's e-mail gebicka@fsv.cuni.cz Abstrakt Česká republika financuje vysoké školství tradičně ze státního rozpočtu a ve formě dotací na studenta. Tento systém způsobil, že zdroje nejsou alokovány efektivně, vzdělání je dlouhodobě podfinancováno a jeho kvalita se snižuje. Práce se věnuje třem alternativním způsobům financování: prosté...cs_CZ
uk.abstract.enThe Czech Republic has traditionally financed higher education out of general taxation and in the form of per capita funding. This system has led to inef- ficient allocation of funds, long-term underfunding and decreasing quality of education. We present three alternative financing schemes which rely on larger contribution from students: pure student loan, risk-sharing income-contingent loan and risk-pooling income-contingent loan. By using a theoretical model and calibrating it to the Czech reality, we show that financing schemes have significant impact on higher education participation and the quality of accepted students. While pure loan and risk-pooling induce optimal participation, in- ternational experience suggests that risk-sharing is the more feasible option. Keywords Financing schemes for higher education, tax-subsidy funding, income-contingent loans, higher education participation Author's e-mail kadlecova.paja@gmail.com Supervisor's e-mail gebicka@fsv.cuni.cz Abstrakt Česká republika financuje vysoké školství tradičně ze státního rozpočtu a ve formě dotací na studenta. Tento systém způsobil, že zdroje nejsou alokovány efektivně, vzdělání je dlouhodobě podfinancováno a jeho kvalita se snižuje. Práce se věnuje třem alternativním způsobům financování: prosté...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990017838420106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV