Why should the Czech Republic reform its current policy of financing higher education?
Proč by měla Česká republika provést reformu financování vysokého školství?
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62428Identifikátory
SIS: 137573
Kolekce
- Kvalifikační práce [17115]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Břízová, Pavla
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
16. 6. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Financování vysokého školství, daňová podpora, příjmem podmíněné půjčky, účast ve vysokém školstvíKlíčová slova (anglicky)
Financing schemes for higher education, tax-subsidy funding, income-contingent loans, higher education participationThe Czech Republic has traditionally financed higher education out of general taxation and in the form of per capita funding. This system has led to inef- ficient allocation of funds, long-term underfunding and decreasing quality of education. We present three alternative financing schemes which rely on larger contribution from students: pure student loan, risk-sharing income-contingent loan and risk-pooling income-contingent loan. By using a theoretical model and calibrating it to the Czech reality, we show that financing schemes have significant impact on higher education participation and the quality of accepted students. While pure loan and risk-pooling induce optimal participation, in- ternational experience suggests that risk-sharing is the more feasible option. Keywords Financing schemes for higher education, tax-subsidy funding, income-contingent loans, higher education participation Author's e-mail kadlecova.paja@gmail.com Supervisor's e-mail gebicka@fsv.cuni.cz Abstrakt Česká republika financuje vysoké školství tradičně ze státního rozpočtu a ve formě dotací na studenta. Tento systém způsobil, že zdroje nejsou alokovány efektivně, vzdělání je dlouhodobě podfinancováno a jeho kvalita se snižuje. Práce se věnuje třem alternativním způsobům financování: prosté...
The Czech Republic has traditionally financed higher education out of general taxation and in the form of per capita funding. This system has led to inef- ficient allocation of funds, long-term underfunding and decreasing quality of education. We present three alternative financing schemes which rely on larger contribution from students: pure student loan, risk-sharing income-contingent loan and risk-pooling income-contingent loan. By using a theoretical model and calibrating it to the Czech reality, we show that financing schemes have significant impact on higher education participation and the quality of accepted students. While pure loan and risk-pooling induce optimal participation, in- ternational experience suggests that risk-sharing is the more feasible option. Keywords Financing schemes for higher education, tax-subsidy funding, income-contingent loans, higher education participation Author's e-mail kadlecova.paja@gmail.com Supervisor's e-mail gebicka@fsv.cuni.cz Abstrakt Česká republika financuje vysoké školství tradičně ze státního rozpočtu a ve formě dotací na studenta. Tento systém způsobil, že zdroje nejsou alokovány efektivně, vzdělání je dlouhodobě podfinancováno a jeho kvalita se snižuje. Práce se věnuje třem alternativním způsobům financování: prosté...