Mobilní technologie jako nástroj k řízení a výuce ve škole
Mobile technology as a tool for management and teaching in elementary and secondary education
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62358Identifiers
Study Information System: 148265
Collections
- Kvalifikační práce [19116]
Author
Advisor
Referee
Tureckiová, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
ICT, digitální technologie, iPad, notebook, netbook, smartphone, aplikace, výukový software, BYOD, BYOT, digitální propast, digitální rezident, digitální imigrantKeywords (English)
ICT, digital technology, iPad, laptop, netbook, smartphone, applications, educational software, BYOD,BYOT, digital divide, digital native, digital immigrantPředmětem bakalářské práce Mobilní technologie jako nástroj k řízení a výuce ve škole je popsat současné postavení informačních a komunikačních technologií ve škole a to ze dvou pohledů. Z pohledu řízení školy a z pohledu výuky. Nahlédnout skrze státní politiku ve vzdělávání, Výroční zprávy České školní inspekce, statistické údaje ČSÚ a odbornou literaturu v této oblasti na aktuální stav zavádění technologií do současné školy. Zachytit pohled pedagogických odborníků na nové trendy, které k nám pronikají ze zahraničí. Pomocí nástroje kvantitativního výzkumu zjistit na náhodně vybraném vzorku respondentů možnosti a přínos technologií a znalost nových trendů v našich podmínkách (BYOT). Výzkumem ověřit jak je tato problematika akceptována a vnímána současnými pedagogy a manažery ve školství v regionu Praha a v několika dalších krajích České republiky. Závěr práce se snaží shrnout a ukázat na základě výsledků výzkumu potřeby, možnosti a přínos mobilních technologií pro školu a její klienty. Klíčová slova: ICT, digitální technologie, iPad, notebook, netbook, smartphone, aplikace, výukový software, BYOD, BYOT, digitální propast, digitální rezident, digitální imigrant
The primary aim of the thesis concerning mobile technology as a tool for management and teaching at school is to describe the current status of ICT at school from two perspectives: From the management perspective as well as from the perspective of school education. Further, to look through the state policy in education, Annual report of the Czech School Inspectorate statistics CSO and professional literature in this area at the current state of technology introduction at present-day schools. To capture the view of Experts on the new trends that penetrate to us from abroad. To gather by means of quantitative research of the randomly selected sample of respondents what are the possibilities and benefits of technology and knowledge of new trends in our conditions (BYOT). To verify by means of research how this issue is perceived and accepted by current teachers and leaders at schools in the Prague region and in several other regions of the Czech Republic. The conclusion tries to summarize and on the basis of the research results to show needs, opportunities and benefits of mobile technology for the school and its clients. KEYWORDS: ICT, digital technology, iPad, laptop, netbook, smartphone, applications, educational software, BYOD, BYOT, digital divide, digital native, digital immigrant