Sebepojetí žáků se specifickými poruchami učení na základní škole
Self-concept of students with learning disabilities in primary school
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62338Identifiers
Study Information System: 133549
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Hádková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
30. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
NÁZEV: Sebepojetí žáků se specifickými poruchami učení na základní škole AUTOR: Alžběta Kosíková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Lenka Felcmanová ABSTRAKT: Bakalářská práce je věnována sebepojetí žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. Specifické poruchy učení patří k nejčastějším a nejaktuálnějším problémům současného školství, je tedy na místě, upozornit, že specifické poruchy učení ovlivňují osobnost žáka komplexně. Jednou z oblastí, která je vlivem specifických poruch učení ohrožena, je žákovo sebepojetí. Rizika sníženého sebepojetí by si měl být vědom nejenom rodič, ale i pedagog a všechny osoby, které jsou s žákem v kontaktu. Teoretická část je rozdělena do tří kapitola a poskytuje informace potřebné k výzkumné části bakalářské práce. Zabývá se tématy specifických poruch učení, charakteristikou žáka mladšího školního věku a sebepojetím. Praktická část využívá kombinace kvalitativních a kvantitativních metod k získání informací o sebepojetí žáků z 5. ročníků základní školy v Praze. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaký je rozdíl v sebepojetí žáků se SPU, kteří navštěvují tři rozdílné třídy ve stejné základní škole a jaké faktory se podílí na vývoji sebepojetí těchto žáků KLÍČOVÁ SLOVA: Specifické poruchy učení, žák, sebepojetí, osobnost, výchova
TITLE: Self-concept of students with learning disabilities in primary school AUTHOR: Alžběta Kosíková DEPARTMENT: Department of Special education SUPERVISOR: Mgr. Lenka Felcmanová ABSTRACT: This thesis deals with self-concept of students with learning disabilities in primary school. Learning disabilities are among the most recent and most common problems of contemporary education. It is therefore importatnt to note, that learning disabilities comprehensively affect the personality of a pupil. One of the areas which is influenced by learning disabilities is pupil's self- concept. Parents, teachers and everyone who is in contact with the pupil should be aware of the risk of pupil's reduced self-concept. Theoretical part is divided into three chapters and provides necessary informations for the research. It deals with problems of learning disabilities and self-concept and characterise pupil in school age. Practical part using combination of qualitative and quantitative methods of research to obtain information about pupil's self-concept in fifth grade classes of primary school in Prague. The aim of the thesis is to determine the diference in the self-concept of pupils with learning disabilities who attend three different classes in the same primary school. And which factors are involved in the development of...